Unieke opera van Karsten Fundal en Efterklang met tekst door Ursula Andkjær Olsen
"De sfeer hield het midden tussen speels en ontregelend, tussen euforisch en intens, tussen kunst en camp, tussen subtiel en bombastisch. ‘Leaves’ gaf aan dat de operavorm zich leent tot méér dan Mozart of Puccini."
(Focus Knack over ‘Leaves’)
Het Deense Efterklang – een collectief waarmee AB een hechte band heeft – heeft een hekel aan routine. Zo besloten ze in ’14 zichzelf on hold te zetten en te herbronnen. Het resultaat? De band richtte een eigen radiostation op (‘The Lake’ ofte: ‘the anti-thesis of commercial radio’ zoals ze zelf zeggen), een kersverse band (Liima) én schreven zowaar samen een opera met de Deense componist Karsten Fundal.
Het was niet de eerste keer dat Efterklang de klassieke wereld op zocht. Zo zijn we nog steeds onder de indruk van hun uitverkochte AB-passage in ’12 toen de band in zee ging met het 20-koppig klassieke orkest Sinfonia Rotterdam. ‘Leaves’ gaat echter nog een stap verder. Efterklang wordt namelijk uitgebreid met acht muzikanten (o.a. cello, harmonium, viool,...) en vier vocalisten (waaronder een sopraan en contra tenor) waarbij de grenzen van pop en klassiek finaal vervagen.
De première van ‘Leaves’ vond plaats in ’15 in een verlaten atoombunker in Kopenhagen die dateert uit de Koude Oorlog. Het verhaal handelt over gevangen die er het voorwerp zijn van vreselijke medische experimenten die tot doel hebben een middel te ontwikkelen om het eeuwige leven mogelijk te maken.
Efterklang brengt deze opera in AB op indrukwekkende wijze tot leven in een concertante versie.
Enkele uren voor ze het AB-podium bestijgen komt de band, in gesprek met Focus Knack-journalist Dirk Steenhaut, uitleg geven hoe het hele project tot stand gekomen is. Meer info via deze link.