Voor het tweede jaar op rij stelt Liveurope zijn programmatieresultaten voor tijdens het Reeperbahn festival in Hamburg. Meer nieuwe artiesten, meer diversiteit, meer locaties: het platform blijft groeien.
Liveurope is het eerste initiatief in zijn soort. Het werd in 2014 opgestart met de steun van de EU en verenigt een aantal van de beste concertzalen in Europa met één duidelijk doel: de circulatie van nieuw talent versterken.
“Het principe achter Liveurope is heel eenvoudig”, aldus Dirk de Clippeleir, Managing Director van de Ancienne Belgique (Brussel), de toonaangevende concertzaal in het netwerk. “Met een stimulerend financieringsmechanisme worden de concertzalen in het netwerk aangemoedigd om opkomende Europese bands te boeken. Hoe meer acts ze programmeren, hoe meer middelen ze krijgen.”
Twee jaar na de lancering van het initiatief zijn de resultaten onmiskenbaar positief. In de 13 concertzalen die momenteel tot het platform behoren, werden 837 bands uit 36 verschillende landen (uit de EU of aangrenzende landen) geprogrammeerd.
“Als we kijken naar de programmatie van onze leden vóór de invoering van het bonussysteem, dan is het duidelijk dat Liveurope het verschil maakt”, aldus Fabien Miclet, coördinator van Liveurope. “Gemiddeld boekten onze leden zo’n 20 jonge Europese artiesten per jaar. Nu ligt het cijfer dichter bij 35 shows. Amper twee jaar na de start van Liveurope mogen we dus al spreken van een stijging met 50 % voor opkomend Europees talent.”
De resultaten van het eerste jaar, voorgesteld in oktober 2015, waren al meer dan bemoedigend, met 380 jonge Europese artiesten geboekt in het platform (35 % meer dan vóór de start van Liveurope). Met 457 concerten werd na het tweede jaar een verdere stijging met 20 % opgetekend zonder dat de financieringsenveloppe werd verhoogd.
“Deze cijfers leren ons twee dingen”, voegt Dirk de Clippeleir eraan toe. “Ten eerste, door concertzalen voor hun inspanningen te belonen, kunnen ze werkelijk een verschil maken wanneer het erop aankomt nieuwe bands te tonen aan hun publiek. Bovendien boeken onze leden niet alleen meer Europese artiesten, ze komen ook echt uit hun comfortzone en kiezen niet gewoon voor acts uit hun buurlanden.”
Het volledige dossier downloadt u hier.