Zoals elk jaar openbaren we met trots de eerste namen van de inmiddels achtste editie van ons geliefde BRDCST-festival. De genrefluïde hoogmis voor muzikale avonturiers vindt plaats van vrijdag 4 tot en met zondag 6 april 2025.
BRDCST strekt zich uit over AB, de prachtige Onze-Lieve-Vrouw-ter-Rijke-Klarenkerk, de Zilveren Zaal in de Beursschouwburg en Zaal 1 bij onze overburen van arthouse-bioscoop Palace. Een beperkt aantal early bird combitickets is te koop vanaf woensdag 18 december om 11u. Vertrouw blind op ons muzikaal buikgevoel en geniet van € 10 korting.
Curatoren Anna von Hausswolff, Backxwash en Colin Stetson
In 2025 verwelkomt BRDCST drie gastcuratoren die elk op geheel eigen wijze een avond naar hun hand zetten. Tekenen present: de Zweedse Anna von Hausswolff, de Zambiaans-Canadese Backxwash en de Amerikaanse meester in circular breathing Colin Stetson. Eind januari onthullen ze de line-ups die ze speciaal voor het festival hebben samengesteld, maar eerst stellen we de curatoren zélf graag aan jullie voor.
Anna von Hausswolff (SE)
De Britse krant The Observer schreef ooit: “Anna von Hausswolff may be the most original and compelling solo artist working in the Western world today”. Anna Michaela Ebba Electra von Hausswolff wordt op handen gedragen door zowel fans als muziekcritici en is al jaren onze coup de cœur. Haar timbre doet denken aan iconen zoals Nico, Diamanda Galás en Kate Bush, met wie ze haar stembereik van vier octaven (!) deelt. Haar muziek bevindt zich op het spannende kruispunt van art pop, drone en postmetal, waarbij de klankkleur van haar (pijp)orgel vaak een prominente rol inneemt.
Von Hausswolffs muzikaliteit werd van thuis uit met liefde ingelepeld door haar vader, de avant-garde-geluidsartiest Carl Michael von Hausswolff. Inmiddels heeft ze al een vijftal albums op haar CV staan en belandde ze in 2018 op vraag van Nick Cave op het prestigieuze Montreux Jazz Festival. Samenwerken deed ze al met black metal iconen Wolves in the Throne Room, geluidsterroristen Swans, droners Sunn O))) en Yann Tiersen.
Haar liefde voor black metal is groot - Mayhem is zelfs haar favoriete band ooit - en dat klinkt ‘subtiel’ door in haar muziek. Tijdens haar jongste Belgische passage kreeg ze het nog aan de stok met fundamentalistische katholieke groeperingen omdat ze in de song Pills (2009) ooit "I made love with the devil" zong.
Op BRDCST krijg je een sneakpreview van Atlas Song, haar nieuwste album dat in het voorjaar van 2025 verschijnt. Ze creëerde de muziek voor de gelijknamige dansvoorstelling van choreografen Imre en Marne van Opstal die in 2024 première ging in het prestigieuze GöteborgsOperan.
Backxwash (ZM/CA)
In 2023 bezorgde de Zambiaans-Canadese rapper Backxwash ons een mokerslag van jewelste op het Utrechtse festival Le Guess Who?. De combinatie van haar muziek - horror rap, industriële beats en versneden samples van black metal bands - met een storm aan beelden van Angela Davis, Malcolm X en Nina Simone, zorgde voor een ware auditieve duivelsuitdrijving. Haar présence is bovendien onmiskenbaar met haar corpse paint als stijlvolle en welgemeende knipoog naar black metal.
Backxwash - nom de plume van Ashanti Mutinta - verhuisde toen ze zeventien was naar Canada om daar het gevecht tussen haar christelijke opvoeding en genderexpressie te beslechten. De verwerking van die pijn is te horen in haar autobiografische trilogie God Has Nothing To Do With This Leave Him Out Of It (2020) - waarvoor ze de prestigieuze Polaris Prize won en landgenoten als Caribou en Kaytranada achter zich liet - I LIE HERE BURIED WITH MY RINGS AND MY DRESSES (2021) en HIS HAPPINESS SHALL COME FIRST EVEN THOUGH WE ARE SUFFERING (2022).
In het voorjaar van 2025 brengt Backxwash nieuw werk uit. Voorloper WAKE UP dient zich mooi aan. Exclaim! Magazine schreef: “Backxwash's teeth - and pen - are sharper than ever. Evolving from metal with saturated, psychedelic textures to gospel-influenced rap”.
Colin Stetson (VS)
Met zes (!) AB-passages op de teller - waarvan vijf soloshows en één als lid van de backing band van Bon Iver - is saxofonist Colin Stetson absoluut geen onbekende. Vanuit die vertrouwensband ontstond het idee voor een BRDCST-curatorschap, een uitnodiging die Stetson maar al te graag aannam.
De Amerikaan werd door The New York Times ooit omschreven als “a one-man astonishment engine” en is een meester in circular breathing. De manier waarop hij tenorsax speelt, doet denken aan (free jazz) grootmeesters als Evan Parker, Peter Brötzmann en Anthony Braxton. Zijn CV oogt indrukwekkend door samenwerkingen met onder anderen Feist, BadBadNotGood, Tom Waits, Lou Reed, Animal Collective, Keeley Forsyth (tip: onthoud die naam!), David Byrne, LCD Soundsystem, Brìghde Chaimbeul en The National.
Stetson heeft tevens om en bij de 15 soundtracks - waaronder een remake van Texas Chainsaw Massacre - op zijn naam staan, herwerkte op indrukwekkende wijze Górecki’s Symphony N° 3 en viert met z’n band EX EYE zijn liefde bot voor black metal, free jazz, hard bop en noise. Het recent verschenen The Love It Took To Leave You is zijn eerste soloalbum sinds 2017.
Tot slot nog in de woorden van The Guardian: “Stetson manages to walk a line between percussive layering reminiscent of Steve Reich, meditative repetition akin to Philip Glass, and the lyricism of his friend and collaborator Laurie Anderson. Multi-textured and immersive, his work really is like nothing you've heard before”.