Mag ik Le Guess Who? zowel visionair noemen als betichten van muzikaal grensoverschrijdend gedrag? Maar bovenal: Le Guess Who?, mag ik u kussen? Want festivals als het Utrechtse LGW? moet je haast wel koesteren én in je hart sluiten. Simpelweg omdat er nu eenmaal niet zo veel festivals zijn zoals Le Guess Who? Niet in Nederland. Niet in België. Niet in Europa. En zelfs niet wereldwijd. Punt.
LGW? is zonder meer visionair. Graaft en ondergraaft. Zet hokjesdenkers in de hoek. Heeft bravoure. En bezondigt zich bovendien volop aan muzikaal grensoverschrijdend gedrag. LGW? is nog het best te omschrijven als een dompelbad dat de ziel in al zijn mogelijke kamertjes (op)voedt.
Want welk festival heeft de guts jazz (Pharoah Sanders, Shabaka & The Ancestors, Sun Ra Orkestra) en een 12 hour dronefest naast elkaar te programmeren? Welk festival programmeert Bulgaarse vrouwenkoren, black metal, hedendaags klassiek én avant garde/improv schijnbaar klakkeloos door elkaar? En dan doet deze alinea het festival niet eens alle eer aan. Want LGW? is véél meer dan de som der delen. Het is een muzikaal lichtend pad.
Brengt David Byrne namelijk recentelijk het pakkende ‘The Ecstatic Music Of Alice Coltrane’ uit op zijn eigen Luaka Bop label, dan haalt LGW? toch eenvoudigweg The Sai Anantam Ashram Singers over om deze muziek voor u live te brengen? Als de Thurston Moore Group dan toch een spot heeft op het festival, kan hij toch evengoed een improv set doen met ICP-drummer Han Bennink? LGW? zet niet-westerse muziek op prominente plekken én zalen in het programma zodat u er wel op moet botsen en getriggerd worden. LGW? trekt tot slot ook doelbewust en volop de kaart om meer vrouwen een podium te bieden. Leve Kelly Lee Owens, Weyes Blood, Klein, Sevdaliza, Jane Weaver én de vrouwelijk dj’s achter de draaitafels.
Overdrijven we? Waarschijnlijk net iets té weinig. Kom hier Le Guess Who?, ik moet het u vragen: mag ik u kussen?
DE GOUDEN ZEVEN VAN LE GUESS WHO?
LE MYSTÈRE DES VOIX BULGARES
Superb Bulgaars vrouwenkoor dat midscheeps raakte in de Domkerk. Ibeyi en Gorillaz zijn fan. Wij ook. Na a moment of fame (een Grammy Award op zak en albums op 4AD) in de tweede helft van de jaren ’80 is de wereld er opnieuw klaar voor. Wedden? Dra volgt een nieuw album met Lisa Gerrard én kan u zelf overstag gaan tijdens hun passage op ons BRDCST-festival op woensdag 4 april.
MOUNT EERIE
Uppercut van jewelste! Intens, puur en hartverscheurend. Met ‘A Crow Looked Upon Me’ – zijn uiterst persoonlijke epos over het heengaan van zijn vrouw - heeft Phil Elverum zich in de categorie naast Bill Callahan geplaatst. Niet verwonderlijk dat zijn hele Europese tournee zo goed als uitverkocht is. Waar hij de moed vandaan haalt, is een wereldraadsel.
JAMES HOLDEN & THE ANIMAL SPIRITS
Vuurwerk! En indrukwekkend hoe hij over de jaren heen zijn pulserende electronica heeft verrijkt met jazz en krautrock. James Holden is the next level. En explosief. Zelf overstag gaan kan tijdens ons BRDCST-festival op zondag 8 april.
SHABAZZ PALACES
Nu we toch op the next level vertoeven: hail Shabazz Palaces! Na drie AB-passages alvast geen onbekende en dat heeft alles te maken met hun heerlijke Afrofuturistische rap waar het bloed van Sun Ra volop door hun aderen stroomt.
WEYES BLOOD
Wat een stem! Weyes Blood stond er op vraag van Perfume Genius die tevens een stukje LGW? cureerde. Weyes Blood overtuigde door haar mooie folky songs met vuile inslag.
DEDEKIND CUT
Ooit lid van de posse van Joey Bada$$ en actief onder de moniker Lee Bannon. Zijn muzikale actieterrein bevindt zich nu op het grensgebied van donkere electronica en vlagen hiphop.
K Á R Y Y N
Haar roots ligt grotendeels in Syrië en sinds haar opera ‘Of Light’ wordt ze door Björk op handen gedragen. Haar mix van dromerige vocalen, electronica en Oosterse invloeden zijn haar troef.