'Dag meneer Demelemester' zeg ik, of eerder: 'DemélémÚstÚr' tegen Benjamin van Zamora productions. Benjamin is inderdaad van Vlaamse afkomst, met basis in Parijs en zijn familie liet zijn naam wat verfransen. En of ik eens de groeten wou doen aan Jari Demeulemeester, de AB baas (ja hoor, bij deze gedaan).
We zijn het Pinksterweekend van 2009 en in het Franse Clermont-Ferrand vindt het Europavox festival plaats.
Moest ik hier naar toe? Ja hoor, om te merken dat BLOC PARTY hier niet helemaal vol loopt, dat CASIOKIDS weer het inventiefste tofste was, en dat de Brit CHARLIE WINSTON inderdaad zijn Franse start niet gemist heeft: hechte groep, gefundeerde soul-folk Ă la Paul Weller voor meisjes, een vitale live act zoals ook Jamie Cullum dat kan, een hoedje Ă la Pietje Dougherty (of Dirty zoals Francophonen die naam vaak articuleren) en bvb ook een vette cover van The Spencer Davis Group: terechte top.
Moest ik daarvoor 4 dagen over en weer? Zeker, want er waren ook speed-dating sessies met internationale partners en nieuwe vrienden als Benjamin. Er was zelfs een uitstap naar de nabijgelegen Puy De Dome. En dat allemaal om te promoten! Clermont-Ferrand promoot zichzelf alvast prima: excellente tramlijn, goede mélange van beton en groen en de stad wil expliciet 'confirmer son statut de capitale du rock en faveur des musiques amplifiées et des jeunes'. Deze hele warme droge streek naast Lyon promoot zich al even prima, tot en met een Auvergne Cola die niet slechter is dan de echte Coca. En Europavox is een slimme naam: de vierde keer al dat dit plaatsvindt en ze krijgen ondertussen inderdaad ook fondsen van de EEG (die meteen ook een delegatietje stuurt.) Voeg daarbij aan de Place Du 1er Mai een goed draaiend rockcentrum dat zich La Coopérative De Mai noemt (met als kleinere club La Coopé) en dat alles enkel van dé Michelinfabrieken gescheiden door de Rue Serge Gainsbourg. Want laat het wel wezen: dit is Michelinville, met het Marcel Michelin stadion meteen aan de andere kant van de indrukwekkende fabrieken. Na jaren noeste arbeid zijn hier wel wat centjes terug geïnvesteerd.
Moet u hier naar toe? Misschien voor de muziek, volgend jaar? Of voor de rugby? De ploeg van Clermont-Ferrand won vrijdag van Toulouse, de vorige kampioen. En dus was er weinig volk voor bvb het potige TRIGGERFINGER dat zoals altijd strak zijn best deed. Ook het vrolijk frivole SOY UN CABALLO en de onweerstaanbaar plezante SAUL pakten hun aandachtige publiek in. Bravo voor die Belgen. En we maakten kennis met verdienstelijke Tsjechen als het lekkere rock cliché AIRFARE en de geestige plastic disco van CARTONNAGE. Er waren Franse actes-de-présence met vooral de theatrale tralala van EMILY LOISEAU (uiteraard met vogeltjes vooraf). Nederland viel op met NOBODY BEATS DE DRUMS dat - goed geraden - bestond uit drie drukdoende laptoppers en prachtige projecties. Uit Ierland tenslotte ook een openbaring, maar dan weer via Frankrijk (cfr ook al het Charlie Winston succesverhaal): DECLAN DE BARRA klinkt veel te eerlijk en te persoonlijk om zomaar waar te zijn, maar het werkt wel voor wie ook wil luisteren naar bvb Damien Rice of Ray Lamontagne.
Zijn natuurlijk ook interessant en toch al wat bekend: SOAP & SKIN, EBONY BONES, HERMAN DUNE, I'M FROM BARCELONA, LONELY DRIFTER KAREN, LONEY DEAR⊠En een aangenaam weerzien ook met DE SPIEGELTENT: nog altijd één van de mooiste en best bewaarde architekturale hoogstandjes uit België. Er stonden er hier zelfs drie te pronken, twee voor optredens en eentje voor de pro's, of de vips, of die speed-sessie's. Dit laatste en al dat netwerken bvb vorig jaar ook al eens op het Noorse OYA festival meegemaakt. Uitpakken met zo'n internationale delegatie krikt je festival blijkbaar wel op. Ze hadden hier zelfs uit diverse Europese landen jongelui geselecteerd om als 'ambassadeur' voor hun land te fungeren. Gezellig!
Moet u hier dus naar toe? Nederlandse collega's zullen beweren dat u beter naar EUROSONIC gaat: origineler, echt in het dode seizoen van januari met de hele business present en ook lekker afgelegen (in dit geval Groningen).
Maar moet u hier naar toe? U kunt ook wachten tot volgend najaar 2010 want er wordt gedacht aan een Brusselse 'succursale'.
Of moet u nog naar de winkel? Ik zou toch eens letten op deze cd's: de repetitieve pracht van TWI THE HUMBLE PEA: Music For Spaceships And Forests; alsook A Fire To Scare The Sun van DECLAN DE BARRA; verder de ferme folkmix op Nysch van BAZAR BLA; en vooral, release eind augustus 2009: ZAK LAUGHED met The Last Memories Of My Old House: een onwaarschijnlijke Franse folky knaap van rond de zestien jaar, maar helemaal geen Jasper Erkens want broos en nog geen baard in de keel, dus soms net een meisje, en zijn liedjes zijn bijoukes (best beginnen met December Song, niet Each Day).
En moet ik hier nog naartoe? Ja hoor, voor het geld, want ik heb hier nog een lege harde plastic bier beker van 1euro; yep: 1euro 'consigne' of retourgeld - veel plastic zie je hier dan ook niet meer rondslingeren (ook niet veel autobanden, trouwens!)
Groetjes, ook aan Cécile en Céline van het comité, uw Marc Europacox.