Ook op haar derde editie zet BRDCST, ons indoor voorjaarsfestival, graag innovatieve makers, netwerken en uitdagende collectieven in de kijker. Zo plaatsen we bewust een aantal labels centraal zoals Blackest Ever Black (Carla dal Forno, Pessimist,…), het aan Sleaford Mods gelieerde underground postpunk/noiselabel Harbinger Sound, het dwarse Belgische kwaliteitskeurmerk Consouling Sounds, tak:til (Glitterbeats kersverse instrumentale sublabel met Joshua Abrams en Širom), maar ook Boussiphone Records. Zeg maar: het Maghreb-equivalent van het Alan Lomax-archief.
Niet toevallig een halve eeuw later dan mei 1968, bulkt onze samenleving en ook BRDCST van protest. Sleaford Mods trekt ten strijde tegen de Brexit, Young Fathers zetten zich actief in tegen anti-Islammanifestaties van Pegida en de missie van het NON Worlwide-collectief (zie: Chino Amobi, Nkisi en Bonaventure) luidt: ‘a rejection of mass culture and existing political conditions’. De finale uppercut krijg je met Irreversible Entanglements feat. Moor Mother die klinkt als het moderne muzikale equivalent van Black Lives Matter.
BRDCST bruist dit jaar van global sounds: hedendaagse vernieuwende wereldse klanken. Denk maar aan de opwindende Maghreb Bass Adventures van Ammar 808 & The Maghreb Unit en de Turkse psychedelia (sic!) van BaBa ZuLa en Altin Gün; alsook de Egyptische zangeres Nadah El Shazly en de opwindende gqom-klanken van het Zuid-Afrikaanse duo Faka.
Leve ook de opwindende footwork van Jana Rush, de uit Zimbabwe afkomstige koningin van de duimpiano Stella Chiweshe. Met Sylvia Kastel en Mhysa (zie: Scraaatch) serveren we scherpe elektronica, terwijl de black metal van het Deense Myrkur evenmin mocht ontbreken.
Tot slot zijn we bij BRDCST meer dan trots dat we een aantal Europese premières presenteren zoals de live soundtrack van een van de populairste Netflix-reeksen van dit moment - ‘Stranger Things’ door S U R V I V E-leden Kyle Dixon en Michael Stein - alsook de unieke samenwerking van de wonderlijke stemmenpracht van Le Mystère Des Voix Bulgares en Lisa Gerrard (Dead Can Dance). BARST plays ‘Sister Ray’ wordt op zijn beurt voor het eerst opgevoerd naar aanleiding van de viering van de vijftigste verjaardag van The Velvet Underground-klassieker ‘White Light/White Heat’.
Voeg daarbij nog de gegarandeerd wervelende shows van muzikale vernieuwers als het Schotse Young Fathers en James Holden & The Animals Spirits en het festival biedt zonder meer een opwindende dwarsdoorsnede van wat in 2018 relevant is.
Wij wensen je een boeiende ontdekkingstocht toe vol muzikale openbaringen!
Kurt Overbergh, Artistiek Directeur AB