Ja, zo'n blogje is rap bijeen gebluft. Beetje namen laten vallen, anecdotes sprokkelen, en maken dat alles zowat klopt: pees of kak, gelijk wij zeggen in het Engels. Zo was het vanmiddag weer genieten van Beerman en Kaksel Spleteman. Of Bureauman en Gepelde Okselman? Je moet het niet opzoeken, zoeteke: het was wel degelijk BUURMAN en Axl Peleman. Maar al dat typografisch dEUSelijk gedoe, dat zijn we nu toch wel dik bEU, niet? BUURMAN moet dus altijd helemaal groot geschreven? En Axel is hier dus Axl? OK, het zij zo, en het is allemaal best nuttig om te onthouden en op te vallen. Zo zie ik bij bOb van reeth ook altijd twee grote anale openingen, typografisch, wel te verstaan. Begrijp je? Neen? Niks van aan trekken, veegt er aa gat an.
Want hup, via slimme namedropping helemaal in 't stàd belànd! Antwerpen, niewaar!? Alias A, niet meer of minder dan louter die letter A, en bakermat van zoveel grote, opvallende, zelfs typografisch schitterende artiesten en creaties. Zo is AXL PELEMAN zondermeer de mooiste modale muzikale Antwerpenaar die je op een podium kunt tegenkomen. Hij zingt dan wel resoluut in het Aantwerreups. Maar hij doet dat toch zo entoesiasmerend. Tot en met diverse populaire spellekes die we wel eens eerder hebben gehoord, maar immer plezaaant, da wel. Misschien volgende keer toch nog wat theatrale onder-of boventiteling met vertaling naar het West-Vlaams of Algemener Nederlands? Dat moeten die van de AB productie toch kunnen fixen!? Maar het klonk, zeker met nog eens illustere stermuzikanten als dé Wigbert, dé Werner, dé Marc, dé Ronny, of natuurlijk ook - fantastig toch en niet te geloveren: Eva De Roovere. Plus nog eens, en dat had de AB eigenlijk niet besteld: drie strakke blazers in hun 'bleezers', zomaar cadeau! Danke danke!
foto: Johan Dermaut
(Trouwens helemaal terloops de pauzemuziek van de Boterhammen is dit jaar van Bisceglia & Buscemi.)
En na deze korte onderbreking meteen terug naar onzen Axl voor zijn fijne uitleg over het onderwijzend personeel dat zo weinig uren klopt (dat belooft volgende week als al die kindjes terug naar school gaan, zo van: meester, time's up!) Of voor dat trefzekere statement dat Antwerpen een wereldstad is en dus de hele wereld welkom moet zijn. Gezellig! En het was echt wel stevig genieten van de vele meezingers en zelfs welgemikte streepjes reggae klassiekers in de arrangementen: No Woman No Cry en I'm The Thoughest… Volgende keer zelf eens op letten!? Ook leuk dat bij Als Je Wint, die Vrienten-Brood cover, dat Eva daar even Brood mocht zijn. En dat op de Boterhammen, heu heu heu!
Het is algemeen geweten: den Axl is een BV van op TV, maar hij doet het ook live vreselijk tof. Zelfs als hij Gorki's Mia in het Antwerps euh miauwt. Waarbij de aandachtige lezer nu opwerpt: hey, d'er was toch nog een andere lekkere act die middag!? Inderdaad, eveneens melodieus meesterlijk, echt heerlijk aanhoorbaar, maar ze willen hun naam altijd in het groot, dus nog één keer: BUURMAN (en hun versie van Ring Of Fire deed me ineens aan bOb van rEEth denken, sorry, ook voor al het voorgaande.)
foto: Alex Wyckmans
De cirkel is rond en we zijn serieus afgeleid. Want wat viel helemaal op? Die immense file voor die gratis boterhammen en Coca Cola, zeg! 'Du jamais vu' smste koning Albert mij vanop het nabijgelegen paleis. En hij heeft al wat défilés gezien in zijn leven.
En nu we toch over politiek bezig zijn: in de backstage alvast aanwezig vandaag: de heer Pascal Smet met frisse assistenten, de heer Anciaux senior, de dames Marie-Paule Quix, Bernadette Vriamont én Rita Decock… Iemand vergeten? U mag zich altijd melden.
Da-a-a-ag, vrienden van den bloO°g, morgen nog meer verbaal bijeengehark in het typografisch verantwoorde zoO°g van Boterhammen In Het Park.