Je kan als luisteraar onmogelijk onbewogen blijven bij de muziek van Orquesta Tanguedia... Dit virtuoze sextet doorbreekt de grenzen van klassiek, folk, jazz en tango in het bijzonder en maakt van dit geheel een bijzonder meeslepende mix.
Jarenlang dag aan dag samenspelen bracht hen op een duizelingwekkend niveau van componeren, arrangeren en performen - teder, klein en gevoelig... maar evengoed verrassend eclectisch, onbeschaamd passioneel en groot. Met Alfonsina brengt het nieuwe Orquesta Tanguedia een unieke, eigentijdse muziek-ervaring. Niet te missen!
Bandoneon-speler Gwen Cresens is meester van de weemoed, zangeres Karla Verlie en violist Wietse Beels barsten van het vuur, jazz-gitaar (Hendrik Braeckman), contrabas (Ben Faes) en piano (Bart Van Caenegem) maken het beeld en de sfeer compleet.
Orquesta Tanguedia is geen onbekende in de wereld van de tango. Ze interpreteren sinds jaren de Tango Nuevo van Astor Piazzolla, voortdurend op zoek naar een origineel klankbeeld. Na verschillende tournées en een aantal unieke projecten zoals met het Ballet van Vlaanderen en de Radio 1 Big Bang, volgt ook de bijzonder verrassende samenwerking met Kommil Foo. Als gevolg van deze succesvolle tournee laat Orquesta Tanguedia zich voor de nieuwe concertreeks Alfonsina adviseren door Raf Walschaerts. Alfonsina is ook de titel van de splinternieuwe CD.
Zoals Raf Walschaerts live al lovend aankondigde tijdens Kommil Foo de luxe in de AB, voorjaar 2011: ORQUESTA TANGUEDIA PREMIERE IN DE AB NAJAAR 2011!
Of nog even Bart Steenhaut daarna in De Morgen, 5 sterren bespreking bij dat Kommil Foo de luxe: 'Maar toch - en dat is geen geringe verdienste - kregen ze het voor elkaar om ondanks die herkenbaarheid te blijven verrassen. Dat was in belangrijke mate de verdienste van Orquesta Tanguedia, een achtkoppig gezelschap dat de songs van Kommil Foo voor de gelegenheid helemaal herdacht had in een tangoarrangement. Op papier een vergezocht idee, maar in praktijk werkte het perfect, ook al omdat het gezelschap stuk voor stuk virtuoze muzikanten telde.'
18 jaar Orquesta Tanguedia
Sexteto Tanguedia werd opgericht in 1993, een jaar na het overlijden van Astor Piazzolla, de grootmeester van de argentijnse Tango Nuevo.
Tanguedia bestond toen uit zes Antwerpse porteños met verschillende muzikale achtergronden maar met een gemeenschappelijke passie voor de Tango Nuevo.
In 1998 werd het ensemble nieuw leven ingeblazen om af te studeren met grote onderscheiding in de finaliteit kamermuziek aan het Conservatorium van Antwerpen, onder mentorschap van Theo Mertens.
Na enkele concerten in eigen beheer en een succesvolle samenwerking met het Ballet van Vlaanderen tourde het Sexteto in 2002 voor het eerst langs Vlaamse culturele centra. Dat jaar verscheen ook de eerste cd, 'Sara verso il mattino', geproduced door Theo Mertens (Wild Boar Music).
Vanaf 2004 begonnen Ben Faes en Gwen Cresens ook eigen nieuwe arrangementen aan het repertoire toe te voegen. Vijf jaar na hun debuut cd volgde de dubbel CD 'In bocca al lupo' (eveneens Wild Boar Music).
In 2008 werd Gwen Cresens gevraagd om ‘Tanguedia ‘-arrangementen te schrijven, voor een 14 tal liederen van Kommil Foo en Boudewijn De Groot, in het kader van Vol Pension in de Leuvense stadsschouwburg.
Deze ervaring leidde in 2010 tot een samenwerking voor de tournee ‘Kommil Foo De Luxe’, een voorstelling met het beste van Kommil Foo.
In 2011 gaat Orquesta Tanguedia terug naar de kleinere ploeg: zes muzikanten, de pianiste als zangeres, een nieuwe gitarist en pianist, een breder repertoire. Na 15 jaar wordt het stilaan tijd om het pad van Piazzolla’s muziek af en toe te verlaten. Het nieuwe Orquesta Tanguedia is klaar om te experimenteren met andere tango componisten, Franse invloeden en vooral eigen composities.
De grenzen van de genres vervagen, maar het vuur van de tango, de passie en de weemoed, blijven in de wereld van Orquesta Tanguedia duidelijk voelbaar.
En tot slot toch ook nog eens Karel Michiels in De Standaard, vier oktober vorig jaar: 'Niet dat de beste nummers van Kommil Foo nu plots allemaal een tangoarrangement hebben gekregen. Er zit net zo goed subtiele latin jazz in de set, en filmische muziek, en klassiek. Maar de weemoed van de tango is wel een constante, en sluit ideaal aan bij de magisch-realistische blues van het duo... Het is alsof de nummers van Kommil Foo nu pas thuiskomen, in de uitvoering van Orquesta Tanguedia.'