BRDCST: dé soundtrack bij ‘Stranger Things’, Netflix most popular sci-fi series
BRDCST is het buitengewoon indoor voorjaarsfestival van AB waarbij we inzetten op muzikale grenze(n)loosheid. De naam is een directe verwijzing naar de retrofuturistische electronicapop van de Engelse band Broadcast die het afgelopen decennium inspirerende albums uitbracht als ‘Haha Sound’ en ‘Noise Made By The People’. Centraal tijdens BRDCST staan artiesten die muzikale vernieuwing hoog in het vaandel dragen. Ons muzikale buikgevoel doet de rest.
KYLE DIXON & MICHAEL STEIN (S U R V I V E) PERFORMING THE MUSIC OF ‘STRANGER THINGS’ (us)
De superbe met Emmy-nominaties overladen 80ties science fiction reeks ‘STRANGER THINGS’ moet de jongste jaren zowat de populairste reeks op Netflix zijn. De intrigerende ‘synth-soundtrack’ die de dreigende toon zet, is minstens even bepalend en is van de hand van twee leden (KYLE DIXON en MICHAEL STEIN) van S U R V I V E, het uit Austin afkomstige experimentele synth kwartet. Pitchfork eerde de soundtrack met een ‘Best New Music’ stempel (ofte: 8/10). Ook Portishead-kernlid Geoff Barrow is fan en bracht de soundtrack in Europa uit op Invada Records, zijn eigen label. BRDCST haalt hen als eerste en met enige trots over naar België.
PS: En draagt u net zoals wij ook stiekem Eleven in uw hart?
STAGE DESIGN & LIGHT SHOW BY MFO, PERFORMED BY THERESA BAUMGARTNER
De visuals bij ‘Stranger Things’ zullen verzorgd worden door niemand minder dan Marcel Weber die onder de naam MFO opereert. Hij is de (los)vaste visual leverancier van hoog aangeschreven, eigentijdse electronicafestivals als Unsound (Krakau), Atonal, CTM en Transmediale (allen in Berlijn) en Mutek (Montreal). Samenwerken deed hij eerder met onder andere A Winged Victory For The Sullen, Ben Frost, Biosphere, Clark en Hyperdubgoeroe Kode9. Hij wordt bijgestaan door visual artist Theresa Baumgartner.
TOM ROGERSON (uk)
Long live the loo! Want het was in de wachtrij voor het toilet – op zoek naar verlossing – waar Three Trapped Tigers toetsenist Tom Rogerson en Brian Eno elkaar stomweg leerden kennen. Het leverde Rogerson niet alleen een heerlijk banaal verhaal op - dat hij tot treurens toe op familiefeesten zal mogen herhalen - maar tevens een unieke samenwerking met de grootmeester van de ambient. ‘Finding Shore’ is het resultaat dat eind ’17 het levenslicht zal zien. Volgens Stereogum wordt het ‘a comforting and dynamic piece based around twinkling keys and some sharp Moog work.’