Dit is onderdeel van
BRDCST 2017►2023
BRDCST: ‘An Egyptian voice that will haunt your dreams for days.’ (The Quietus)
BRDCST is het buitengewoon indoor voorjaarsfestival van AB waarbij we inzetten op muzikale grenze(n)loosheid. De naam is een directe verwijzing naar de retrofuturistische electronicapop van de Engelse band Broadcast die het afgelopen decennium inspirerende albums uitbracht als ‘Haha Sound’ en ‘Noise Made By The People’. Centraal tijdens BRDCST staan artiesten die muzikale vernieuwing hoog in het vaandel dragen. Ons muzikale buikgevoel doet de rest.
Nadah El Shazly – een in Caïro residerende producer, composer en performer – startte ooit als zangeres in een groep waarin ze covers speelde van de Amerikaanse (horror) punkband Misfits. Haar levensmotto: ‘disaster is routine’. Haar debuut ‘Ahwar‘ (lees: moeras) klinkt dan ook alles behalve routineus maar is ‘a fractured patchwork of beats, jazz an North African improvisation’ dat meteen de top 15 van The Wire’s ‘Best of 2017’-lijst haalde.
The Quietus vatte de geest van haar debuut perfect samen: ‘’Ahwar’ is a perfect amalgamation of traditional Egyptian song with experimental takes on performance and instrumentation.’ Haar (Londens) label Nawa Recordings - dat voornamelijk alternatieve Arabische muziek uitbrengt – schreef: ‘it is difficult to really describe, but imagine the worlds of Nico, Björk and Annette Peacock with the Arabic language as their mother tongue, re-approached through acoustic avant-jazz harmony.’ Kortom: een BRDCST-favoriet!
Toegang is gratis volgens het principe ‘Eerst komt, eerst maalt.’ Dit geldt tevens voor zij die in het bezit zijn van een Limited BRDCST Festival Pass.