Dit is onderdeel van
BRDCST 2017►2023
AB’s meest avontuurlijke festival is terug!
BRDCST is terug van weggeweest. Op 8, 9 en 10 april proef je van opwindende muziekniches en diverse genres van over heel de wereld.
ZONDAG 10 APRIL
‘Colourgrade’ van de Engelse singer-songwriter Tirzah is een van de beste platen van 2021. We zijn dan ook dolgelukkig dat ze BRDCST in stijl komt afsluiten. Hetzelfde geldt voor Jenny Hval, die met haar nieuwste album ‘Classic Object’ een avant-garde popparel aflevert. De meest radicale act op de affiche is zonder twijfel Duma. Denk: hardcore punk-trash metal-breakcore-industrial noise.
BRDCST is ook trots om percussioniste Bex Burch te verwelkomen als artist in residence. Burch verbaast met haar unieke fusie van jazz, postpunk en minimalisme gecentreerd rond de klank van haar Ghanese xylofoon. Tijdens BRDCST stelt ze maar liefst drie van haar percussieprojecten voor: Vula Viel, haar samenwerking met Leafcutter John en die met Flock.
Nog speciaal voor BRDCST vroegen we Oï les OX, Joachim Badenhorst, Sergeant, Lennert Jacobs en Milan W. om ‘Tago Mago’ - de legendarische plaat van de Duitse krautrockband Can - integraal te (her)interpreteren. En daar stopt het niet. Verwacht je bijvoorbeeld ook maar aan de experimentele electronica van Grid Ravage en het unieke geluid van componiste Dasom Baek. Zij brengt voor de gelegenheid haar traditionele Koreaanse dwarsfluiten mee.
Ten slotte kan je op zondag zelf ontdekken waarom ---__--___ volgens ons de meest intrigerende muziek van het moment maakt. En waarom Iggy Pop zo’n fan is van de Belgische violiste Catherine Graindorge. Oef! Wat. Een. Dag.
►►►
JENNY HVAL (no)
Ze wordt naar eigen zeggen geïnspireerd door popgrootheden als Kate Bush en Laurie Anderson, maar de Noorse singer-songwriter Jenny Hval heeft ook probleemloos haar eigen plek veroverd op de grens van hedendaagse pop en avant-garde. Haar werk is op zijn minst multidisciplinair te noemen - denk: muzikale, literaire, visuele en performatieve expressievormen. Met haar weldra te verschijnen album ‘Classic Objects’ doet ze een beperkt aantal Europese shows. Ze reist onder andere naar London, Parijs en Berlijn en speelt op festivals als Rewire en BRDCST. Welkom in de wondere wereld van Jenny Hval!
TIRZAH (uk)
De Engelse singer-songwriter Tirzah leverde met ‘Colourgrade’ een van de beste platen van 2021 af. Pitchfork is van dezelfde mening als BRDCST, nomineerde het album in de categorie ‘Best New Music’ en zette het mooi bovenaan in het eindejaarslijstje van 2021. Het beroemde Rough Trade Shops deed net hetzelfde. The New York Times omschreef haar album dan weer als “a fluid excursion through the contours of club music, noise, R&B and electronic music.” Haar experimentele mix van pop, post-grime en r&b klinkt dan ook uitermate bedwelmend en zelfs “even intiem als een verfrommelde zakdoek”, zoals we ergens lazen. We zijn dan ook apetrots op haar BRDCST passage.
NYEGE NYEGE TAPES PRESENTS DUMA (ke)
Zonder twijfel de meest radicale act op de affiche van BRDCST 2022: het Afrikaanse duo Duma. Duma valt nog het best te omschrijven als een onvervalste uppercut van hardcore punk-trash metal-breakcore-industrial noise met een lading onvervalste black metal vocalen. (De vrije vertaling van ‘duma’ is misschien niet voor niets ‘duisternis’.) Ondanks hun radicaliteit worden ze omarmd door het label Sub Pop - dat hun jongste 7” uitbracht - en door kunstenaar Jesse Kanda die bekend is om zijn werk met Arca en Björk. Ook Mdou Moctar is fan en liet Duma een van hun tracks remixen. Phil Elverum (Mount Eerie) nodigde hen dan weer uit voor Le Guess Who? toen hij er dienst deed als curator. Duma sluit BRDCST af. Nadien zal niets meer hetzelfde zijn.
BRDCST CELEBRATES 50 YEARS OF CAN’S ‘TAGO MAGO’
De Duitse krautrockband Can mocht in 2021 vijftig kaarsjes uitblazen voor hun legendarische album ‘Tago Mago’; een überklassieker van hetzelfde kaliber als klasbakken à la ‘Kid A’ en ‘Amnesiac’ van Radiohead. Opvallend: niet zo gek veel artiesten, behalve dan The Fall, The Jesus and Mary Chain en The Flaming Lips durfden songs uit dat album te coveren. BRDCST daagt Oï les OX, Joachim Badenhorst, Sergeant, Lennert Jacobs en Milan W. uit om ‘Tago Mago’ integraal te (her)interpreteren ... en heeft er het volste vertrouwen in.
CATHERINE GRAINDORGE (be)
Catherine Graindorge is een Belgische violiste en componiste die in 2021 haar tweede soloalbum ‘Eldorado’ uitbracht. De plaat werd geproducet door PJ Harvey sidekick John Parish en verscheen op het straffe Glitterbeat Records sublabel tak:til – tevens het label van Jon Hassell, Park Jiha en Širom. Met strijkers, harmonium en de nodige electronica brengt ze een heel persoonlijk verhaal dat niemand onberoerd laat. Zelfs Iggy Pop is fan: “She does great stuff!”
---__--___ MORE EAZE & SETH GRAHAM (us)
---__--___ is het muzikale alter ego van More Eaze en Seth Graham. Met ‘The Heart Pumps Kool-Aid’ leverden ze een van de meest intrigerende albums van 2021 af. De Britse popmuzikant David Sylvian liet zich ontvallen: “The future sounds like this.” Hij heeft gelijk. Ergens anders lazen we: “It’s dark and isolating. This music hurts, but it also embraces.” Ook dat is spot on. Hun hyperintieme, electro-akoestische ambient met flarden autotune over de zang en black metal screams werkt dan ook als een warm deken op een koude winteravond. Misschiel wel dé ontdekking van BRDCST 2022?
BRDCST ARTIST IN RESIDENCE: BEX BURCH (uk)
BRDCST is uitermate trots om de Engelse, in Berlijn residerende percussioniste Bex Burch als artist in residence te verwelkomen. Burch staat vooral bekend om haar unieke fusie van jazz, postpunk en minimalisme gecentreerd rond de klank van haar gyil of Ghanese xylofoon. Zowel Iggy Pop als radio-icoon Gilles Peterson dragen haar op handen. BRDCST presenteert zowaar drie van haar (percussie)projecten: Vula Viel, haar samenwerking met Leafcutter John en die met Flock. Bex Burch: “It feels exciting and beautiful and vulnerable to share these three projects with an audience.” Meer dan welkom, Bex!
VULA VIEL (uk)
“Dance to it! Make love to it!”, riep Iggy Pop na het horen van de door postpunk geïnfecteerde West-Ghanese ritmes van Vula Viel. De hartslag van dit gezelschap is dan ook gebaseerd op de unieke klank van de gyil. De Ghanese xylofoon wordt vakkundig bespeeld door Bex Burch, die drie jaar in Ghana was om het instrument onder de knie te krijgen. Vula Viel koppelt de unieke klank van het instrument aan het minimalisme van Steve Reich, jazz en postpunk. Voor fans van Konono N°1, Tortoise en Portico Quartet.
BEX BURCH x LEAFCUTTER JOHN PRESENT ‘BOING!’ (uk)
‘Boing!’ is het muzikale resultaat van diverse lockdown Zoomsessies tussen Bex Burch (Vula Viel) en Leafcutter John, volgens Time Out “one of the UK’s most fearlessly inventive electronicists”. Het resultaat valt nog het best te omschrijven als minimalistische percussie meets exuberante synths. The Guardian: “Together they seem to warp space and time... a thoroughly compelling session. ★★★★”
FLOCK FEAT. BEX BURCH x DANALOGUE x SARATHY KORWAR x … (uk)
Het Londense kwaliteitslabel Strut Records (u misschien bekend door Orlando Julius of de vele Sun Ra verzamelaars) gaf Flock “an open offer to create a new, completely freeform project”. Het resultaat? Een gloednieuwe samenwerking tussen vijf open minded sleutelfiguren van de Londense jazz scene: Bex Burch (Vula Viel), drummer Sarathy Korwar, keyboard speler Danalogue (The Comet Is Coming w/ Shabaka Hutchings), pianist Al MacSween (Maisha) en klarinettist Tamar Osborn (Collocutor). Het wordt een verbluffende wereldpremière voor Flock.
Line up:
Bex Burch: gyil
Danalogue: fender rhodes
Sarathy Korwar: drums, tabla
Al Macsween: (prepared) piano
Tamar Osborn: bass clarinet, soprano sax
GRID RAVAGE PRESENTS ‘GRID RAVAGE’ (b)
Grid Ravage-kernlid Yves De Mey is geen onbekende voor AB. Onder zijn moniker Eavesdropper trad hij reeds een handvol keer op in dit huis, met als hoogtepunt het voorprogramma van grootmeester Amon Tobin. Zijn experimentele electronica komt perfect tot zijn recht in Grid Ravage en met jazzdrummer Louis Evrard (Ottla) en cellist Gino Coomans (Sheldon Siegel) aan zijn zijde. Hun debuut verschijnt binnenkort via het Antwerpse Dropa Disc (Fred Van Hove, Farida Amadou, …) en dobbert ergens tussen Vladislav Delay Quartet en Moritz Von Oswald Trio.
DASOM BAEK PRESENTS ‘MIRROR CITY’ (KOR)
Dasom Baek is componiste, docente en bespeelt de daegeum en sogeum, of nog: traditionele Koreaanse dwarsfluiten uit bamboe. Haar experimentele, hedendaagse muziek is geworteld in Koreaanse instrumentale tradities. Voor 3voor12 (VPRO) was ze een van dé revelaties van het SXSW festival in ’21. Het woord ‘betoverend’ werd gebruikt om haar muziek te omschrijven. Tijdens BRDCST presenteert ze haar nagelnieuwe tweede album 'Mirror City'.