De voorbereidingen voor BRDCST staan op scherp, want binnenkort is het weer tijd voor onze jaarlijkse hoogmis voor de muzikale avonturier.
Naar goede gewoonte smijten we de muzikale algoritmes overboord en luisteren we naar de belangrijkste graadmeter: onze hartslag. En die klopt stevig door, zeker bij het beluisteren van onze acts die staan voor (outspoken)muzikaal activisme.
Maak kennis met LIONSTORM - Sarathy Korwar - Gaye Su Akyol en Taqbir
LIONSTORM (ZAT 8 APR 23)
BRDCST is gek van de EP ‘Kannibalisme & Masturbatie’ van LIONSTORM, naar eigen zeggen de allereerste queer rapact uit Nederland. Dit Amsterdamse duo - Skerrie Sterrie en Vuige Muis – veroverden recent de Nederlandse underground met hun rebelse, activistische hiphop en punk over squirten, erecties inspecteren en de therapeutische kwaliteiten van seks. Maar LIONSTORM maakt ook een strijdpunt: ‘We zijn net zo duidelijk en direct over onze seksualiteit als dat veel mannelijke Nederlandse rappers duidelijk zijn over de seks die ze met vrouwen hebben.’ Hun teksten zijn dan ook een vorm van protest tegen de heteronormatieve standaard.
Sarathy Korwar (ZAT 8 APR 23)
Op zijn album ‘More Arriving’ (’19) ging Sarathy Korwar al vlijmscherp tekeer tegen xenofobie. Ook op zijn jongste worp ‘Kalak’ blijft hij strijden met songtitels als ‘Utopia Is A Colonial Project’ en ‘To Remember Begum Rokeya’, een ode aan de Bengaalse feministische denker en politieke activiste. Uncut: ‘This is rebel music as passive resistance.’
Gaye Su Akyol (ZON 9 APR 23)
De Turkse Gaye Su Akyol werd in ’19 opgepakt door de politie van Istanbul omwille van haar kritiek op het regime. The Guardian omschreef haar muziek dan ook als dissidente pop en als een ‘unambiguous statement of protest against Turkey’s oppressive conservatism.’
Taqbir ( 7-8-9 APR)
Ook de gesluierde Marokkaanse punkband Taqbir brengt muzikaal activisme. The Quietus: ‘By pushing their anger towards the sexism, homophobia and racism that lingers like a dark, poisonous fog around Moroccan culture, Taqbir play a very dangerous game. They are putting themselves on the frontline, risking potential imprisonment, death threats and more, just to escape the cultural prison they’ve grown up in.’ Ze spelen elke dag op BRDCST!