Dit is onderdeel van
BRDCST 2017►2023
AB’s meest avontuurlijke festival is terug!
PROGRAMMAWIJZIGING: zowel Circuit Des Yeux als Hiro Kone moeten helaas last minute verstek laten gaan op deze BRDCST-avond. Circuit Des Yeux-frontvrouw Haley Fohr vanwege stemproblemen, Hiro Kone vanwege een positieve Coronatest. Ze worden respectievelijk vervangen door BRDCST-revelatie Arsenal en Frederik Croene's 'No Context Pieces' (avant-première).
ZATERDAG 9 APRIL
Ook de line-up op zaterdag is zo divers als maar kan. De Japanse FUJI|||||||||||TA maakt het orgel weer hip, Bitchin Bajas eert jazzgod Sun Ra met 'Switched On Ra' en de Londense Wu-Lu brengt zijn eigenzinnige mix van grunge, postpunk, dub en rap. Violiste Elisabeth Klinck en celliste Judith Hamann zorgen op hun beurt voor een knap staaltje experimentele muziek.
Christina Vantzou doet het publiek wegdromen met muziek die zweeft tussen postklassiek, ambient en experiment. Dansen doe je op M I M I‘s afrofuturistische dj-sets vol jungle, UK bass en garage.
►►►
BRDCST-revelatie ARSENAL vervangt CIRCUIT DES YEUX
Circuit des Yeux zal vervangen worden door BRDCST-revelatie ARSENAL. Dit Oegandees percussietrio dat deel uitmaakt van de Nyege Nyege Tapes-familie deed iedereen verstommen als openingsact tijdens BRDCST. Rauwe opzwepende percussie die de Nyege Nyege leuze geen oneer aandoet: ‘A sudden, uncontrollable urge to dance'. Volgend jaar zonder twijfel een festivalrevelatie.
FREDERIK CROENE presents ‘No Context Pieces’ vervangt HIRO KONE
De klassiek geschoolde pianist Frederik Croene oogstte met zijn album ‘Cul-de-Sac’ indrukwekkende recensies: ‘Prachtig’ schreef De Standaard of Humo: ‘Zelden klonk postklassiek spannender.” Deze avant-première van ‘No Context Pieces’ behelst vijf stukken gespeeld op midi-keyboard met onder elke toets een geluidsfragment. Croene selecteerde uit zijn eigen opnames korte, vervreemdende klanksnippers die in een strak pianistiek keurslijf een compleet nieuw verhaal vertellen. Een ironische, luchtige kijk op zijn over het algemeen wat geladen oeuvre.
FUJI|||||||||||TA (jp)
De experimentele Japanse sound artist Yosuke Fujita eert het aantal pijpen van zijn zelfgebouwde pijporgel – elf om precies te zijn – met evenveel strepen in zijn artiestennaam. FUJI | | | | | | | | | | | TA maakt – net zoals geestesgenoten Kali Malone en Anna von Hausswolff – het orgel weer hip. Voor wie het muzikaal breder zoekt: denk aan ‘Music Has The Right To Children’ van Boards of Canada of een bezoek aan La Monte Young’s ‘Dream House’ in New York.
BITCHIN BAJAS PLAYS 'SWITCHED ON RA' (us)
Het gebeurt maar zelden dat een cassetterelease zo aan de oppervlakte komt drijven als deze. De psychedelische synth-drone band Bitchin Bajas eert dan ook op bijzondere wijze hun held en legendarische afrofuturistische jazzgod Sun Ra. En dat met niet minder dan 19 vintage keyboards, drumcomputers en vocoders. “Brilliant”, schreef The Wire. Alsof het DNA van Sun Ra zich in de bloedbanen van dit trio uit Chicago heeft genesteld.
WU-LU (uk)
Wu-Lu – het alter ego van de Londense muzikant Miles Romans-Hopcraft – blinkt uit in grunge, postpunk, dub en rap. 2022 kan wel eens zijn jaar worden. De singles die het voorbije jaar verschenen, kregen lof van BBC 6 Music, Fader, Mojo en The Quietus. Voor de single ‘Times’ mocht hij zelfs rekenen op hulp van Black Midi drummer Morgan Simpson. Als kers op de taart verscheen zonet het nieuws dat Wu-Lu’s debuut uitkomt via het toonaangevende Warp – tevens het label van Squarepusher en Yves Tumor.
ELISABETH KLINCK (b)
Een van dé nieuwkomers in de Belgische experimentele muziekscene is violiste en geluidsartieste Elisabeth Klinck. Ze is medeoprichter van het NEMØ-ensemble, bouwt aan een spannend, eigen repertoire en brengt ook werk van jonge en eigentijdse componisten tot leven. Het voorbije jaar jaar speelde ze enorm gesmaakte concerten waarbij ze het publiek wist te overtuigen van haar unieke artistieke visie en grenzeloos talent.
JUDITH HAMANN (au)
Het werk van de Australische celliste, performer en componiste Judith Hamann bevat elementen van geïmproviseerde, hedendaags klassieke, experimentele en populaire muziek. Ze werkte al samen met heel wat grote namen uit de experimentele muziek - denk: Marja Ahti, Oren Ambarchi, Eiko Ishibashi, Éliane Radigue en La Monte Young - en haar muziek verschijnt op toplabels als Blank Forms en Black Truffle.
CHRISTINA VANTZOU w/ 5 PIECE ENSEMBLE (b)
De Amerikaanse, in Brussel wonende componist en filmmaker Christina Vantzou creëert uiterst zachte en fijnbesnaarde muziek die zweeft tussen postklassiek, ambient en experiment. De voorbije jaren ontwikkelde ze een eigen audiovisuele taal die resulteerde in vier albums - ‘N°1’ – ‘N°4’ - uitgebracht bij Kranky. Tijdens BRDCST presenteert ze gloednieuw werk.
M I M I (b)
M I M I, aka dj en artieste Maria Green, woont in Brussel, werd geboren in Lusaka (Zambia) en heeft zowel Zambiaanse als Angolese roots. Nadat ze in 1998 op vierjarige leeftijd naar België verhuisde, begon ze haar Afro-Europese culturele erfgoed te verkennen. Dat hoor je in haar afrofuturistische dj-sets vol jungle, UK bass en garage. Ze was ooit tour-dj van Martha Da'Ro, speelde op Boiler Room Festival in Barcelona en staat op de wishlist van het Nyege Nyege Festival (Oeganda).