Sinds 2006 is Beirut niet meer weg te denken uit het huidige muzieklandschap. Hij valt op door zijn rijke persoonlijkheid maar vooral door zijn melancholische nummers waarbij de accordeon en de Balkaninvloeden nooit ver weg zijn. Het publiek is enthousiast en blijkt nieuwsgierig naar het ongewone geluid van de jonge Amerikaan uit Santa Fe. Zach Condon brengt zijn eerste album uit op zijn vijftiende. Tijdens een reis naar Europa maakt hij kennis met de muziek uit Oost-Europa. In 2006 komt hij als âBeirutâ met een eerste album âGulag Orkestarâ. Al snel valt hij op door zijn talent, niet alleen als singer â songwriter en componist maar ook door zijn unieke stem. Een jaar later al bevestigt hij zijn stijl met het schitterende âThe Flying Club Cupâ. In de subtiele orchestraties horen we telkens weer de zigeunerinvloed ĂŠn merken we dat Zach zeer goed heeft geluisterd naar de Franse chanson. Zijn publiek wordt steeds groter, op dat gebied heeft zijn prachtige âNantesâ hem geen windeieren gelegd. Om nieuwe inspiratie op te doen, reist Zach door naar Mexico. In 2009 komt hij terug met 2 EPâs: âMarch of Zapotecâ, opgenomen met de hulp van Jimenez Band en âHollandâ, een persoonlijke herontdekking van de synthpop van de jaren 80. Ondanks hun tegenstrijdige stijl vormen de twee EPâs een intiem en inspirerend geheel. Live bevestigt Beirut ruimschoots zijn talent, dat zagen we al meermaals tijdens zijn passages op festivals en zaalconcerten. Ondertussen werkt Zach thuis in Brooklyn aan een derde studio album. Of Beiruts muziek nu beĂŻnvloed wordt door de Balkan, door de Franse chanson of door Mexico, het resultaat is altijd even uniek en barst van talent. Op 14 september staat Beirut in de Ancienne Belgique.