Sociale media: een vloek of een zegen voor de muzieksector?
(Talk in Engels)
In een wereld die constant in verandering is en in een multiculturele stad als Brussel die bruist van diversiteit kan muziek mensen samenbrengen. In een reeks lezingen buigen KU Leuven & AB zich over maatschappelijke uitdagingen en gaan ze op zoek naar mogelijkheden in de muziekscene en het nachtleven. De volgende talk zal gaan over sociale media.
Socialemediaplatformen zijn onmisbare tools geworden voor muzikanten om rechtstreeks te communiceren met hun fans. Via kanalen zoals Instagram, TikTok, X, en Facebook kunnen artiesten persoonlijke updates, exclusieve content en een blik achter de schermen delen.
De opkomst van die platformen heeft een diepgaande invloed gehad op de consumptie en creatie van muziek. Muzikanten spelen in op onze steeds kortere aandachtsspanne door fragmenten te maken die binnen enkele seconden resoneren. Die verkorte formats hebben traditionele songstructuren uitgedaagd en de weg vrijgemaakt voor virale hits.
In de strijd om aandacht van het snel scrollend publiek, zijn nog trends ontstaan: denk maar aan muziek met een hoog aantal bpm en soundscapes die het traditioneel goed doen op sociale media. Artiesten als James Blake hebben zich al kritisch uitgelaten over deze evoluties.
Vooral TikTok is de voorbije drie jaar uitgegroeid tot een van dé tools voor muziekontdekking en promotie. Zowel beginnende als bekende artiesten hebben daardoor heel wat tijd moeten steken in het promoten van hun muziek op TikTok.
Toch is sinds kort de muziek van artiesten als Taylor Swift, The Weeknd en U2 niet meer te horen op TikTok. Platenlabel Universal wil geen nieuwe deal sluiten met het platform, omdat ze niet bereid zijn om ‘een passende compensatie’ te betalen. Verliezen ook Belgische muzikanten zo hun springplank naar het grote publiek?
Sociale media: een vloek of een zegen voor de muzieksector? Op die vraag proberen we een antwoord te formuleren tijdens de volgende KU Leuven x AB Talk.
Inschrijven is 3 euro, maar die krijg je bij aankomst terug in de vorm van een drankjeton. Mis deze talk niet en schrijf je nu in.