Het is geen geheim meer dat artificiële intelligentie steeds populairder wordt. Het snel evolueren van deze technologie biedt nieuwe mogelijkheden voor artiesten maar werpt meteen ook enkele ethische en juridische vraagstukken op. Is de paniek terecht?
Moeten we artificiële intelligentie zien als een toenemende bedreiging voor de muziekindustrie? Moeten artiesten beginnen vrezen voor hun centen?
AB en KU Leuven willen het thema van artificiële intelligentie binnen muziek verder onder de loep nemen. Ze organiseren daarom een geanimeerd panelgesprek in de AB Club op maandag 4 december november. Jozefien Vanherpe (KU Leuven), Brecht De Man (PXL-Music) en Ashley Morgan (producer) schuiven hierbij aan tafel. Jan Pauly (Freelance consultant, Howest) modereert de talk.
Geen plekje kunnen reserveren? Geen paniek, je zal deze talk integraal live kunnen volgen via deze link. Maandag 4.12 om 20:00
Ontdek het panel
Jozefien Vanherpe
Jozefien Vanherpe is professor aan het Centrum voor IT- en IP-recht (CiTiP) aan KU Leuven. Zij studeerde rechten aan KU Leuven en de Universiteit van Cambridge. Na een aantal jaren actief te zijn geweest als advocaat in intellectuele rechten, maakte zij begin 2019 de overstap naar de academische wereld. In het voorjaar van 2022 verdedigde Jozefien haar doctoraat over het juridische kader rond contracten in de muziekindustrie. Sinds oktober 2022 is Jozefien aangesteld als professor en maakt zij studenten rechten, ingenieur en biomedische wetenschappen wegwijs in de wondere wereld van het recht van de intellectuele eigendom. Hiernaast doet zij onderzoek naar de toepassing van intellectuele rechten in de digitale wereld, inclusief in het licht van de ontwikkeling van artificiële intelligentie.
Brecht De Man
Brecht De Man is hoofd onderzoek bij PXL-Music, gastdocent aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en auteur van Intelligent Music Production (Routledge 2019).
Hij promoveerde aan het Centre for Digital Music van Queen Mary University of London., waar hij slimme tools voor audioproductieprocessen ontwikkelde en evalueerde. Zijn onderzoek naar perceptie en automatisering van het mixen van muziek vertaalde zich in meer dan 30 papers, boekhoofdstukken, patenten en een boek. In deze context werkte hij ook samen met bedrijven variërend van startups als LANDR en bedrijven als Yamaha, en was hij medeoprichter van Semantic Audio Labs om een slim, collaboratief en online Digital Audio Workstation te bouwen.
Brecht is vrijwilliger bij de Audio Engineering Society, waar hij directeur is geweest, stichtend lid van het Technical Committee on Machine Learning and Artificial Intelligence en voorzitter van de Belgische sectie. Als levenslange muzikant is hij gepassioneerd door het (co)creatieve potentieel van AI, gedreven door artistieke visies.
Ashley Morgan
Ashley Morgan is producer, multi-instrumentalist en artiest uit Brussel, en maakt deel uit van het collectief Noannaos.
Als jonge gast tijdens het Soundcloud-tijdperk verscheen hij op de scène onder de naam LTGL. Hij maakte naam met zijn left field productions and mind bending live sets, of het nu de vele festivals waren, de Boiler Room in het Atomium of Low End Theory in LA, hij maakte altijd indruk met zijn unieke benadering van elektronische muziek. Uiteindelijk stopte hij met het LTGL project om zichzelf creatief terug te vinden.
Na het DJ'en voor Dvtch Norris, zijn jazz studies en het schrijven van raps, kwam hij weer tevoorschijn, dit keer met zijn echte naam Ashley Morgan.
Nu, twee EP's en een paar singles later, houdt hij zich voornamelijk bezig met verschillende andere artistieke projecten. Of het nu DJ'en is of evenementen organiseren met zijn goede vrienden Pippin en Susobrino in het kader van hun label/collectief Noannaos, of samenwerken met choreografen als Ula Sickle of Nikima Jagudajev, niemand weet echt wat er nog gaat komen met Ashley Morgan.
Moderator Jan Pauly
Moderator Jan Pauly is een professional uit de muziekindustrie met een specifieke interesse in technologie en innovatie. Hij heeft de afgelopen 15 jaar gewerkt bij VI.BE (de ondersteuningsorganisatie voor artiesten en professionals in de muziekindustrie), waar hij leiding heeft gegeven aan kennismanagement, toegepast onderzoek binnen de muziekindustrie heeft gecoördineerd en trends en ontwikkelingen scherp in de gaten heeft gehouden. De laatste jaren heeft hij zich meer gericht op de technologische ontwikkelingen binnen de muziekindustrie en aangrenzende sectoren. Jan heeft een sterke interesse in game technologie en de mogelijkheden daarvan voor creatie, consumptie en de beleving van muziek. Bij DAE Research (Howest) leidt hij het onderzoeksproject Virtual Music Experiences dat precies dat onderzoekt. Vanaf het begin was Jan ook betrokken bij Unwrap, de conferentie over de toekomst van digitaal entertainment, waar hij de muziektechnologie-track samenstelt.
Hazel Savage
With 15 years experience in the industry, Hazel is a music-tech lifer, guitarist and former CEO/Co-Founder at Musiio. She started her music-tech journey as an early employee at Shazam and spent time understanding the pain points of the industry at Pandora, Universal and HMV before launching Musiio in 2018 and then selling the business to SoundCloud in 2022.
Hazel travels globally speaking at conferences and talking to catalogue owners about the value of artificial intelligence integration and digital transformation in the music industry. As a female founder in the heavily male-dominated industries of music and tech, Hazel seeks to offer insights with interesting and humorous anecdotes, as well as easy-to-follow explanations and use cases of artificial intelligence technology.