Met HIP-HOP 50 viert AB het komende concertseizoen de 50ste verjaardag van een van de boeiendste culturen uit de recente muziekgeschiedenis. Hiphop lijkt wel eeuwig jong, vindt zichzelf keer op keer heruit en dient nog steeds als uitlaatklep voor sociale onvrede. Â
Met een programma dat zich uitstrijkt over het volledige concertseizoen wil AB de rijke geschiedenis, het heden en de toekomst van het genre met elkaar verbinden. Ze vertrekt daarvoor vanuit de vijf pilaren van hiphop zoals Afrika Bambaataa - DJ, rapper en oprichter van The Universal Zulu Nation - ze ooit omschreef: MCing (oral), DJing (aural), breakdance (physical), graffiti (visual), and knowledge (mental). Â
Het voorlopige programma spreidt zich uit over 25 concertavonden met nationale en internationale artiesten, tal van workshops (van breakdance tot scratching), een podcastreeks over de vele gezichten van hiphop, talks en filmvertoningen. Â
Het verleden Â
Zo slaan we de handen in elkaar met onze overburen van cinema Palace om via een reeks screenings de hiphopgeschiedenis in te duiken. Elke film of documentaire wordt ingeleid door een spreker.
Het verleden onderzoeken we ook dichter bij huis, of beter gezegd: in huis. Elke maand diepen we een poster van een iconisch hiphopconcert op uit het AB-archief. Denk aan de destijds legendarische concerten van o.a. Public Enemy, Nas, Lilâ Kim, Dj Shadow, Dream Warriors of hiphop-peetvaders als Gil Scott-Heron en Parliament/Funkadelic.
Vol trots presenteren we tevens de Londense seventies funkband Cymande, die voor onder andere De La Soul, Fugees en Wu-Tang Clan een onuitputtelijk bron voor samples was. We organiseren bovendien een echte Original Sampling Night: daarbij draaien we Ă©nkel de originele versies van de bekendste samples die je herkent uit hiphopklassiekers.
De Brussels-Congolese rapper, producer en acteur Pitcho herneemt tot slot integraal zijn 20 jaar oude debuut Regarde Comment!, een plaat die een enorme invloed had op de Brusselse hiphopscene. Je kent hem misschien ook van Malcolm X, een voorstelling van theatercollectief Jr.cE.sA.r. Â
Het heden Â
Letâs face it: Nederland was ons lichtjaren voor om hiphop te vernederlandsen. Osdorp Posse â de eerste Nederlandstalige hiphopgroep â ontstond al in 1989. ât Hof Van Commerce zag pas in 1997 het levenslicht. Reden te meer om onze Nederlandse buren te eren. We verwelkomen De Jeugd van Tegenwoordig voor hun eerste uitverkochte AB-concert. Ook The Opposites, die recent nog op het hoofdpodium van Rock Werchter speelden, komen naar AB.
Brihang verdedigt met verve de Belgische vlag met een uitverkochte driedaagse om zijn gloednieuwe album te presenteren. De Franstalige Brusselse scene wordt dan weer vertegenwoordigd door rapper Peet die zijn jongste album Todo Bien voorstelt, Romeo Elvis en Baloji, de meesterlijke Belgisch rapper van Congolese origine die recent AUGURE presenteerde: een triptiek bestaande uit een concert, film en mode-expo. Â
Tijdens de AB x KU Leuven Talk: Is hip-hop still a force for social change? onderzoeken we of het politiek en sociaal activisme van het genre verloren dreigt te gaan door de commercialisering ervan.
De toekomst Â
HIP-HOP 50 trapte alvast af met Flammes: een viering van een nieuwe generatie hiphoptalent. Tijdens autoloze zondag toverden we de Anspachlaan om tot een gratis block party met een line-up van de hand van curator Emeraude Kabeya. Van old school boom bap tot trap, via drill en lyrische rap met op het programma onder andere Joycie Ruba, Beka, SPACEBABYMADCHA, Stripes en Melissa Farah. Â
Dan zijn er binnenkort in AB nog de artiesten die de Afro-Amerikaanse Black Arts Movement van de jaren â60-â70 lijken te projecteren op de toekomst. We hebben het natuurlijk over Moor Mother (Camae Ayewa), Aja Monet en Angel Bat Dawid. Die laatste is vooral schatplichtig aan Sun Ra, maar haar jongste album Requiem For Jazz "borrows from spirituals, the blues and rapâ, aldus Pitchfork. Aja Monet mixt op haar gelauwerde album âwhen the poems do what they doâ jazz met poĂ«zie en een urgente hip-hop feel. De sound van activiste Moor Mother en haar free jazz gezelschap Irreversible Entanglements doet erg denken aan The New York Art Quartet, dat ooit met Black Arts Movement-lid Amira Baraka in zee ging. Â
Hiphop zichzelf heruitvinden. Steeds vaker flirt het genre met punk, pyschedelic rock en jazz. Questlove (The Roots) omschreef Lil Yachtyâs Letâs Start Here als een âdeparture albumâ, of nog: âwhen musicians pull a COMPLETE creative left turnâ. De 25-jarige rapper ruilde zijn mumble rap namelijk verrassend in voor psychedelische rock. Rapper Pink Siifuu flirtte op zijn doorbraakalbum NEGRO volop met punk. Onder zijn moniker B. Cool-Aid keerde hij terug naar zijn oude liefde: neo-soul en jazz. Ook drummer Kassa Overall laaft zich volop aan zijn liefde voor jazz. Bob Vylan â talk of the town in de Londense underground â mengt dan weer snoeiharde grime met hardcore punk. Â
De Jeugd Van Tegenwoordig brengt de jongste generatie rappers mee vanop Burning Fik, het label van rapper Faberyayo en Abel. VPRO: âMet een fantasierijke sound en puberale humor blaast het label van een frisse wind door de Nederlandse hiphop-game.â Zijn er alvast bij: Zeevlinder, Nelcon, Gotu Jim, Kleine Crack en DJ Jan Koster.Â
Ontdek alle HIP-HOP 50 events hier.Â