Onze man die wervelende live- concertbeelden dirigeert is Peter Deckers, aka Decky of Deckselse Decksters. Ieder jaar vat hij de hoogtepunten van onze live-uitzendingen samen. Zijn bevindingen zijn echter zo spectaculair, dat we deze zeker met jullie moeten delen! Hou jullie vast!
“Wanneer de laatste zaallichten van het decennium dra weer onvermijdelijk uitdoven en 2019 op wintersokken richting exit deur sloft, zijn we er gewoontegetrouw weer met ons groot AB-TV jaaroverzicht. Het 10de inmiddels! Want het is intussen 10 jaar geleden dat ik de stoel van persverantwoordelijke van dit huis inruilde voor die van content manager, en me langzaam maar zeker op AB-TV smeet. In 2009 draaide ons videoplatform nog volledig op een eigen server en filmden we nog in in SD kwaliteit met een patat (Youtube slang). Het plaatsen van concertfimpjes op Youtube (waar de maximale uploadtijd slechts 10 minuten bedroeg, in 480p resolutie) was rechtengewijs nog volledig uit den boze maar we haalden al eens enkele duizenden views op een video. Of een jaartotaal van 78.000 views. Afgelopen jaar klokten we af op bijna 7 miljoen. U mag zelf uitrekenen een verhoeveelvoudiging dat is.
Net als de twee voorgaande jaren hadden we weer kijkers in elk land van de wereld waar wij Belgen met 15,9% de pole position overnamen van de Amerikanen (11,1%), gevolgd door onze buurlanden Frankrijk (8,9%), Duitsland (6,8%) , UK (4,7%), Nederland (4,3%), Brazilië, Polen en Spanje met telkens ongeveer 2,5%.
Maar ook in godvergeten hoeken van de wereld pikt er al eens iemand een ‘Live at AB’ mee. Zo keek er iemand uit Svalbard and Jan Mayen (Google het!) een dik uur lang naar het concert van Daniël Norgren. In Nepal houden ze ook van Cigarettes after Sex! Onze eigen Tamino verovert onlinehartjes in Azerbeidzjan, Saudi Arabië, Mexico, Tunesië en vooral Turkije waar hij reeds 40.000 meisjes liet dromen van een Indigo Night.
De man mag dan vele vrouwenhartjes sneller doen slaan, het zijn toch weer overwegend mannen die al eens een concert online meepikken. 73% mannen versus 27% vrouwen, die overigens net als in het offline leven al eens graag 'blijven hangen'. De gemiddelde kijkduur bedroeg dit jaar maar liefst 16 minuten en 55 seconden, extreem lang naar internetnormen. Meer dan de helft (51%) van de kijkers zijn trouwens jonger dan 34 jaar. 26% tussen de 35 en de 44 jaar en 20% +45.
Wat livestreaming betreft, maakten we de volledige overgang van Youtube live naar Facebook Live, wat het bereik enorm de hoogte instuwde. Videoviews spelen zich ook meer en meer af op facebook. Ook nieuw was het feit dat we voor verschillende streams via crossposting samenwerkingen aangingen met andere Europese zalen en mediapartners en zo onze nieuwe Belgische talenten een klein duwtje richting buitenland gaven.
Top 10 meest bekeken concerten op ABtv in 2019:
- Ry X & The Brussels Philharmonic Orchestra (668K)
- Vulfpeck (612k)
- Cigarettes after Sex (430k)
- Tenacious D (260k)
- Tamino (185k)
- Xavier Rudd (180k)
- Zwangere Guy (173k)
- Fat Freddy's Drop (154k)
- All Them Witches (146k)
- Amenra (115k)
Top 10 livestreams in 2019
- The Streets (54k)
- Brihang (38k)
- STAKE (37k)
- The Van Jets (25k)
- Arid (24,3K)
- Die Antwoord (24k)
- Taxiwars (22,4k)
- Trixie Whitley (20,7k)
- Portland (18,3k)
- Black Box Revelation (16,6k)