“There are few festivals where all musics are equal. Big Ears (Knoxville), BRDCST (Brussels), and Le Guess Who? (Utrecht) might make good examples.” - Brooklyn Rail
We zijn er vroeg bij voor de zevende editie van BRDCST, maar het is schier onmogelijk om ons enthousiasme nog langer onder controle te houden. We kondigen dan ook met trots de eerste lading artiesten aan die van 4 tot 8 april 2024 op onze podia staan. Je leest het goed: BRDCST deint uit tot een 5-daagse.
De jaarlijkse hoogmis voor muzikale avonturiers is zoals steeds een verzameling van de meest uiteenlopende genres en artiesten van over heel de wereld, en neemt dit jaar ook de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Rijke-Klarenkerk in. Curator Kurt Overbergh gidst je alvast door de (onaffe) affiche.
Warp-iconen met onvervalste signature sound
Autechre trapt op 4 april het festival af met een BRDCST pre-show. AE is al meer dan 35 jaar onnavolgbaar met hun stuiterende electronica die tegelijkertijd complex, abstract, donker, kubistisch maar evenzeer funky klinkt. Autechre’s meest recente passage in België dateert alweer van 2016.
Oneohtrix Point Never stond in 2021 nog aan de zijde van The Weeknd op de Super Bowl halftime show en trekt als laatste act de deur van BRDCST achter zich dicht. Zijn aftershow wordt een bloemlezing uit zijn rijke verleden én uit zijn jongste album Again.
Nu al een Warp-icoon in the making: Jasper Marsalis - zoon van de befaamde jazztrompettist Wynton Marsalis - aka Slauson Malone 1. Marsalis leverde o.a. beats voor Solange en Earl Sweatshirt en zijn Warp-debuut Excelsior is “a masterpiece of American surrealism. As if Frank Ocean’s ‘Blonde’ was re-imagined as Brain Wilson’s ‘Smile’”, aldus Line Of Best Fit.
Tirzah cureert
De Engelse singer-songrwriter Tirzah verraste ons recent met haar intrigerende derde plaat trip9love…??? die door Boomkat spot-on omschreven wordt als “just inarguably, inexplicably, touched by genius”. Haar experimentele mix van pop, post-grime en r&b klinkt dan ook uitermate bedwelmend.
Het mooiste citaat dat we echter over Tirzah lazen, komt van Gonzo Circus: “Ze zingt niet in de hoop te overtuigen, reist geen acht octaven af en put zich niet uit in overdreven vibrato’s, melismen of uithalen. Het is zingen als een intieme vorm van spreken, en net daarom betovert ze zo hard en diep.” Speciaal voor BRDCST cureert ze een avond met muzikale geestesgenoten. Mogen wij alvast vriendelijk Mica Levi suggereren, Tirzah?
BRDCST takes Onze-Lieve-Vrouw-ter-Rijke-Klarenkerk
Volgens Google Maps ligt de ietwat verscholen Onze-Lieve-Vrouw Ter Rijke Klarenkerk op amper 190 meter van het BRDCST-hoofdkwartier. De kerk werd in barokstijl gebouwd in de 17e eeuw, naar een ontwerp van de gerenommeerde Mechelse bouwmeester Lucas Faydherbe, leerling en vriend van Rubens. In 1989 vernietigde een hevige brand het bijna 150 jaar oude orgel. In 2011 werd het vervangen door een modern klassiek orgel van orgelbouwer Patrick Collon, een van de meeste productieve Belgische orgelbouwers van de tweede helft van de 20ste eeuw.
De Zweedse Ellen Arkbro – ooit studente van minimalist La Monte Young – heeft een grote voorliefde voor orgels, zo bewijst ook haar debuut For Organ And Brass uit 2017. NPR omschreef haar als volgt: “(she) shifts monochromatic tones like a Rothko painting”. Arkbro is de eerste van een reeks artiesten die tijdens BRDCST drie dagen lang de kerk zal inpalmen.
Avontuurlijke jazzlijn
Met Alabaster DePlume, Colin Pulice en Amaro Freitas zet BRDCST bewust de jazzlijn van de afgelopen jaren door. (Zo stonden ander andere Tom Skinner, Jaimie Branch en The Comet Is Coming eerder al op de affiche.) Alabaster DePlume is de nom de plume van Angus Fairbairn en beleeft artistieke hoogdagen met een output om U tegen de zeggen. Zijn shows zijn muzikaal meeslepend en verbaal hilarisch.
Amaro Freitas ontwikkelde zich vanuit de slopenwijken van de Braziliaanse havenstad Recife tot een pianist van internationale allure. Hij benadert de piano als een percussie-instrument waardoor hij verwantschap vertoont met grootmeester Thelonious Monk. Op zijn te verschijnen album Y’Y wordt hij overigens bijgestaan door Shabaka Hutchings.
Ambient jazz guru Colin Pulice tot slot “is creating the experimental jazz tapes of your dreams”, aldus Pitchfork. Hij tourde met Bon Iver en zijn jongste compositie If I Don’t See You in the Future, I’ll See You in the Pasture werd meteen opgenomen in de categorie ‘Best New Music’ op Pitchfork.
Eregast #1: Svetlana Spajić (RS)
Sinds we in 2011 The Life and Death of Marina Abramović van Robert Wilson zagen, bleef één stem – naast die van ANOHNI – tot op heden in ons hoofd nazinderen: die van de Servische zangeres Svetlana Spajić. BRDCST is dan ook trots om meteen een dubbelslag te plegen. Spajić is namelijk de protagoniste op Shara, het gloednieuwe album van Gordan, “the unlikely trio of the breathtaking traditional ethnomusicologist Spajic, and two Berlin-based noise and experimental musicians. They celebrate a dark and dystopian take on ancient Balkan folklore”.
Enter deel twee, Lenhart Tapes: het alter ego van de in Belgrado residerende cassetteverzamelaar en noisemuzikant Vladimir Lenhart, eveneens gekend als ‘The Walkman Alchemist’. Zijn jongste album Dens is volgens The Wire “a stunningly sophisticated collection of vital new interpretations of traditional songs from across the Balkan” en heeft een gastrol voor … jawel, Svetlana Spajić!
Eeregast #2: Attila Csihar (HU)
De legendarische Hongaarse extreme metal vocalist Attila Csihar - vooral gekend van zijn werk met de invloedrijke Noorse black metal band Mayhem en dronegezelschap SUNN O))) - is het levende bewijs dat black metal niet meer weg te denken valt uit de avant garde kunsten. Void Ov Voices is het resultaat van Csihars fascinatie voor oude ruïnes, die hem naar de Libanese stad Baalbek bracht. Daar staat een van ‘s werelds grootste monolieten. Hij nam er zijn vocale acrobatieën op, en die klinken als iets tussen “animalistic growling, singing and throat singing techniques”.
Csihar presenteert tevens The Nosferatu Project: de live soundtrack bij eerste echte verfilming uit 1922 van het boek Dracula van Bram Stoker. Gefundenes fressen voor Csihar die deze Belgische première presenteert bij onze overburen van arthouse Cinema Palace.
Eregast #3: Valentina Magaletti (VK)
De Italiaanse drumster/componiste en multi-instrumentaliste Valentina Magaletti heeft een ronduit indrukwekkende CV. Met haar uiterst persoonlijke percussie-aanpak zat ze achter de vellen bij o.a. Thurston Moore, Lafawndah, Mica Levi, Kamasi Washington en Nicolas Jaar. Op een van haar sleutelreleases, A Queer Anthology of Drums, reflecteert ze over haar queer identity. Ze opereert o.a. onder de noemer Vanishing Twin - in 2017 nog present op BRDCST - en Zongamin.
Magaletti presenteert twee van haar meest prestigieuze projecten. Met Holy Tongue – haar trio met producer Al Wootton en Susumu Mukai – evoceert ze de sfeer van de experimentele dub van On-U-Sound, 23 Skidoo, Liquid Liquid en ESG. Met het uiterst explosieve Moin trekt ze dan weer de kaart van altrock, postpunk, artrock en doom metal.
Van small bagpipes over protestmuziek uit Soweto tot feminist queer folk
Zoals de traditie het wil, presenteert BRDCST de meest verassende en diverse klanken van over heel de wereld. Zo ontwikkelde de Schotse Brìghde Chaimbeul (spreek uit als ‘Bree-chuh CHaym-bul’) een compleet eigen klankkleur op haar small bagpipes die eerder klinken als rich textural drones. Samenwerken deed ze al met o.a. Colin Stetson en Caroline Polachek.
Met het zevenkoppigen afrofuturistische punkcollectief BCUC (Bantu Continua Uhuru Consciousness) laten we een luide proteststem uit Soweto horen. Hun muziek is volgens KEXP “a magnetic blend of traditional South African styles combining hypnotic polyrhythms with hip hop and psych-rock and fiery lead vocals.”
Het Japanse Goat – niet te verwarren met hun Zweedse naamgenoot – maakt op hun beurt dan weer “minimal techno without the electronics, performed with jaw-dropping precision” volgens Japan Times.
Het negenkoppige folkcollectief Shovel Dance Collective imponeerde eerder dit jaar reeds in AB met hun vrijzinnige blik op Britse folk vanuit een feministisch, queer en antikoloniaal perspectief.
De Zweeds-Iraanse Shida Shahabi werd recent – net als Tirzah – uitgenodigd door PJ Harvey voor haar fel besproken show in 2024 in Gunnerbury Park. PJ viel voor haar mix van klassieke en elektronische elementen op het kruispunt van ambient en drones.
Kurt Overbergh, curator BRDCST
► BRDCST-fans, doe uw ticketvoordeel
Wie vanaf 17/11 al een Early Bird Festival Pass koopt in combinatie met de pre-show en/of aftershow, betaalt minder.
BRDCST pre-show w/ Autechre + Early Bird Festival Pass: €90 (in plaats van €100)
BRDCST pre-show w/ Autechre + Early Bird Festival Pass + BRDCST aftershow w/ Oneohtrix Point Never: €118 (in plaats van €128)
Early Bird Festival Pass + BRDCST aftershow w/ Oneohtrix Point Never: €83 (in plaats van €93)