‘I find it really heart-warming that a festival like BRDCST highlights all the similarities between the so-called differences in music and in the world.’
- James Holden in BRUZZ
#1: U BENT BLIJKBAAR BRDCST-FAN: AL VERSCHILLENDE CONCERTEN SOLD OUT
Beste BRDCST-bezoeker: onderschat vooral uw impact niet. Door uw grote opkomst afgelopen jaar trokken we voor deze 3de editie nóg meer de avontuurlijke kaart en doken we in muzikale scènes waar we een jaar geleden nog niet eens van gehoord hadden. En dat valt blijkbaar in de smaak. De voorverkoop – er zijn meer dan 5.000 tickets de deur uit - overtreft nu al het eindresultaat van afgelopen jaar. Wegens grote vraag hebben we de capaciteit van het concert van ‘Stranger Things’ reeds een paar maal moeten vergroten en zijn de concerten van Vels Trio plays Madlib’s ‘Shades Of Blue’, de Deense female black metal van Myrkur én de Turkse psychedelica-avond met BaBa ZuLa en Altin Gün reeds helemaal uitverkocht.
#2: BRDCST & (CINEMA) PALACE SLAAN DE HANDEN IN ELKAAR
Schuin tegenover AB bevond zich van 1913 tot 1974 Pathé Palace (‘de grootste cinema van de stad’), genaamd naar de Franse pionier van de filmdistributie Charles Pathé. Terwijl His Masters Voice voor een hond genaamd Nipper als logo koos, opteerde Pathé voor een haan die nu nog steeds op de voorgevel prijkt. Sinds kort opende Palace weer zijn deuren en vond het zijn oorspronkelijke roeping terug: een cinema- en uitgaanscomplex.
BRDCST en Palace slaan voor het eerst de handen in elkaar daar waar muziek en beeld samenkomen. Zo presenteren we in excellente omstandigheden de avant-première van ‘Nico, 1988’. Deze biopic over de muze van Andy Warhol gaat over de laatste levensjaren van de chanteuse in Manchester die het debuut van The Velvet Underground tot een klassieker maakte. Hiermee is de avond rond de viering van de 50ste verjaardag van ‘White Light/White Heat’ van The Velvet Underground helemaal rond.
#3: THE VELVET UNDERGROUND EERBETOON LOOPT UIT DE HAND
Wat initieel startte als een luistersessie van het gevierde tweede album van The Velvet Underground, is enigszins uit de hand gelopen wegens enthousiasme from all parties involved. Zo gaat BARST de negentien minuten durende originele versie van ‘Sister Ray’ transformeren tot een drie kwartier durende geluidsorgie. Maar er is meer: in ‘Sister Ray’ voerde Lou Reed een achttal personages op die tijdens de live-uitvoering stripgewijs tot leven zullen komen. Na afloop krijgt u deze overigens in printvorm mee, inclusief een downloadcode want het concert wordt integraal opgenomen.
#4: ARTIST TALKS DOOR NINA POWER (THE WIRE)
BRDCST is al langer fan van het excellente maandblad The Wire – met die mooie subtitel Adventures In Modern Music – en nodigt daarom niemand minder dan journaliste/schrijfster Nina Power uit om op vrijdag 6 en zaterdag 7 april een aantal artiesten in het AB Salon aan de tand te voelen. Ook in The Guardian verschenen eerder stukken van haar. Volg vooral de updates op www.brdcst.be. Reeds bevestigd: een artist talk met Nadah El Shazly op zaterdag 7 april om 18u00.
#5: PARIJSE INDIESHOP BALADES SONORES STILT UW MUZIKALE HONGER
Recent bezocht in Parijs: de fantastische indieshop Balades Sonores die in hun vitrine veel BRDCST-artiesten hadden uitgestald. Ze waren meteen enthousiast om een heuse shop te openen tijdens BRDCST. U wilt zich verdiepen in Turkse psychedelica, indie stuff of Zuid-Afrikaanse gqom? Balades Sonores stilt uw muzikale honger. Of scherpt ze net aan, het is maar hoe u het bekijkt.
#6: SLEAFORD MODS: SPOKEN WORD SET DOOR JASON WILLIAMSON
Sleaford Mods cureert niet alleen een heuse avond op BRDCST, maar toont zich voor het eerst ook in andere gedaantes. Zo zal frontman/zanger/ranter Jason Williamson onder andere voorlezen uit ‘Slabs from Paradise’, zijn jongste boek met vijf kortverhalen dat verscheen via Amphetamine Sulphate, de imprint van Philip Best (Consumer Electronics).
#7: SOUNDTRACK BY (FEMALE) DJ’S
Dé bepalende klankkleur van de nacht. BRDCST kleurde reeds opvallend female met een opvallende schare vrouwelijke artiesten (van Moor Mother over Le Mystère des Voix Bulgares tot Nadah El Shazly …) maar ook voor de artist talks kozen we resoluut voor Nina Power (The Wire / The Guardian) als host. En – toeval bestaat niet – de screenings van zowel ‘Bunch of Kunst: A Film By Sleaford Mods’ als ‘Nico, 1988’ zijn van vrouwelijke directors.
Ook achter de draaitafels trekken we volop die kaart. Zo zal NiXiE - bekend van de befaamde Nixie’s avonden in de Brusselse Beursschouwburg én daarbuiten - zich volop storten op Turkse psychedelica voor, tussen en na de concerten van BaBa ZuLa en Altin Gün. In Utero dj’s - drie vrouwen die Mechelen doen bruisen met hun concertwerking – vrolijken de avond rond Myrkur op en vaste in-house AB dj’s Het Gevogeld Bekdier doen het op de avond van ‘Stranger Things’.
De volledige line-up – met onder andere Babylon Doom Cult, DTM Funk, Gerd De Wilde plays Boussiphone Records , Dj Nail ... - vind je terug op www.brdcst.be.
#8: INDEPENDENT LABEL MARKET @ WIELS
Dit weekend gaat de eerste Belgische editie van de Independent Label Market door te Brussel @ Wiels. Meer dan 50 Europese Independent labels komen er samen om de hun nieuwste releases en albums voor te stellen. Maar naast zeer veel vinyls, K7’s en CDs zijn er ook Dj’s, showcases, talks, signeersessies en meer! Perfecte voorbereiding met andere woorden om u nadien onder te dompelen in BRDCST. Toegang is bovendien gratis!
Als u er klaar voor bent, dan wij ook!
Kurt Overbergh, Artistiek Directeur AB