Exquise triple bill vol noise, drones, industrial en trip metal
BRDCST is het buitengewoon indoor voorjaarsfestival van AB waarbij we inzetten op muzikale grenzeloosheid. De naam is een directe verwijzing naar de retro futuristische elektronicapop van de Engelse band Broadcast die het afgelopen decennium inspirerende albums uitbracht als ‘Haha Sound’ en ‘Noise Made By The People’. Centraal tijdens BRDCST staan artiesten die muzikale vernieuwing hoog in het vaandel dragen. Ons muzikale buikgevoel doet de rest.

WOLF EYES (us)
Jack White is fan en bracht hun jongste ‘reguliere’ album ‘I am Problem: Mind in Pieces’ uit op zijn eigenste Third Man Records. Ook Sub Pop ging reeds eerder voor de bijl en bracht in ’06 hun verschroeiende album ’Human Animal’ uit. En – om de stapel geloofsbrieven nog wat aan te dikken - Sonic Youth nam hen als die hard fans destijds mee op sleeptouw. De output van dit uit Detroit Michigan afkomstige noise trio loopt inmiddels in de honderd(en) waarvan vele release op CDR’s en cassettes verschijnen. En dat vaak op hun eigen labels zoals Aaron Dilloway’s Hanson Records of John ‘Inzane’ Olson’s American Tapes. Wolf Eyes blijft na al die jaren met hun trip metal razend actueel en zou per definitie de soundtrack moeten zijn bij elke B-movie die het daglicht ziet.
AUTHOR & PUNISHER (us)
Het jongste album van one man industrial doom metal band Tristan Shone mag dan wel ‘Melk en Honing’ heten, zijn destructieve donkere muziek overschrijdt fel de grens daar waar u dacht dat de einder écht de einder was. Tristan Shone bouwt bovendien zijn eigen muziekmachines – die de naam drone machine of dub machine meedragen – waarbij de grens tussen machine en mens vervaagt. Kraftwerk was right, after all met hun song ‘Man Machine’. En misschien was Lou Reed’s ‘Metal Machine Music’ reeds een muzikale ode/voorbode aan Author & Punisher.
NAH (us)
Niet ongewoon in dit milieu: de enorme output van noise makers zoals ook deze in Philadelphia residerende one man band NAH. Zijn jongste release ‘PURCHASE: - Selected Works 2011-2015’ bevatte niet minder dan 60 tracks/schetsen vol ritmische noise outbursts. En – niet verwonderlijk – zijn volgende album ‘MICHAEL, UNTITLED WORKS 2016’ komt er alweer aan met niet minder dan 100 minuten muziek. Zijn jongste 7’’ ‘May 7th’ is bovendien een samenwerking met stadsgenote en BRDCST-passante Moor Mother.