Op 19 juni 2014 vieren Violent Femmes in de Ancienne Belgique de Ă©Ă©nendertigste verjaardag van hun klassiek geworden debuut. Een unieke gebeurtenis voor de groep die de laatste jaren slechts sporadisch optrad.
Veertigers die beweren dat er in de jaren tachtig geen authentieke muziek gemaakt werd, hebben toen duidelijk niet ten volle geleefd. In 1983 brachten de Violent Femmes hun tittelloos debuutalbum uit met tien rauwe songs die op een eerlijke wijze de twijfels van ieder opgroeiende tiener in kaart brachten. Het geluid van dit akoestisch punktrio is niet hip, maar tijdloos. âViolent femmesâ kan net zo goed in de jaren 60, 90 of het heden opgenomen zijn en wordt in de hele Westerse wereld door onzekere buitenbeentjes in de armen gesloten.
âBlister in the Sunâ, âKiss offâ, âPlease Do Not Goâ, âAdd It Upâ, âConfessionsâ, âProve My loveâ, âPromiseâ, âTo the Killâ, âGone Daddy Goneâ en âGood Feelingâ klinken dertig jaar na datum nog geen spatje verouderd. De LP blijft gestadig verkopen. Het is de enige plaat in de Billboard-geschiedenis die goud verwierf vier jaar na zijn release (en platinum acht jaar erna). De plaat werd tweemaal heruitgebracht: in 1987 met twee extra nummers en in 2002 met extra demoâs en een volledige live-cd. In augustus 1991 haalde ze eindelijk een plaats - nummer 171 - in de Billboard 200.
De groep begon hun carriĂšre al buskend in de straten van Milwaukee. GeĂŻnspireerd door Gene Vincent and the Blue Caps en de Velvet Underground rockten ze feller dan gelijk welke akoestische groep op onze planeet. Toen ze voor een zoveelste keer geweigerd werden voor een auditie in een lokale club, besloten ze om vlak voor de club te spelen, terwijl de hoofdact van de avond arriveerde. Chrissie Hynde inviteerde hen binnen en die avond speelden ze het voorprogramma van The Pretenders. Dat leidde tot andere voorprogrammaâs (Richard Hell) en extatische recensies in de New York Times. Na de release van hun eerste plaat waren ze decennia lang een vaste waarde in elke zichzelf respecterende concertzaal of festival.
Acht jaar na hun vorige passage in de Ancienne Belgique spelen ze er op 19 juni 2014 het beste uit hun acht platen tellend oeuvre. Gordon Gano, Brian Ritchie en nieuwkomer Brian Viglione (tevens drummer van The Dresden Dolls) zullen hun liefde voor Amerikaanse muziek uitschreeuwen terwijl ouwere jongeren en hun opgroeiende tieners uit volle borst meebrullen van âI take one one one, cause you left meâ tot aan âten, ten, ten, ten for everything, everything, everything, everythingâ. De voorverkoop start nu. Liefhebbers van âAmerican Music met een hoek afâ, weten wat hen te doen staat.
âGood time music zonder pretentiesâ volgens Focus Knack. The Rhythm Junks, de band rond de beste mondharmonica speler van de lage landen en verre omstreken Steven De Bruyn, komt de AB opwarmen voor Violent Femmes op donderdag 19 juni. Hun concerten spelen zich af op het snijpunt van rootsrock, blues, jazz en pop. Alles volledig in het teken van vakmanschap en ultiem speelplezier.
The Rhythm Junks in huidige bezetting zijn drie muzikanten (harmonicaspeler Steven De bruyn, bassist Jasper Hautekiet en drummer Tony Gyselinck), drie generaties, allemaal met dezelfde passie muziek, met ieder s zijn eigen favoriete genre, die binnen de band en op hun meest recente plaat âBeaten Bordersâ (2013) versmelten tot een compact en solide samenspel, met uitgepuurde grooves en flinke dosis zelfzekerheid. Geen rock, blues, jazz, pop of funk, maar tegelijk weer wel. En dan De bruyns gezuig en geblaas, doorlopend voortreffelijk. Droog, uitgekiend, broeierig, speels⊠Dat is The Rhythm Junks!