Touch. 30
Het Engelse elektronica label Touch. (mét puntje) bestaat 30 jaar. En dat – u raadt het meteen – moet gevierd worden. Touch. werd opgericht in ’82 door graphic designer Jon Wozencraft en partner in crime Mike Harding. Opvallend aan de hoezen van Touch. zijn de prachtige natuurbeelden. Wozencroft hierover: “It's a project about beauty. I can find myself working on it as a gardener would.”
Elektronica vormt de hoofdmoot van het label. Denk aan turntablist Philip Jeck, Pan Sonic’s Mika Vainio, Thomas Ankersmith, de minimale componist Phill Niblock en uiteraard het paradepaardje: Fennesz. Coolste release: ‘The Noisiest Guys On The Planet’, een cassette van de Noorse Jana Winderen met onderwater opnames van ‘luidruchtige tienpotigen’ die hun maaltijd verorberen.
19.00u - SOUNDTRACK BY: The Ash International Sound System (uk)
Ofte Mike Harding. Medeoprichter van Touch. en bezieler van het Ash International label. Harding is tevens ambassadeur van het imaginaire land Elgaland-Vargaland dat sinds ’92 bestaat.
20.30u - BJ Nilsen (Zweden)
BJ – Benny Jonas voor de vrienden – Nilsen is een Zweedse sound designer die in het verleden samenwerkte met o.a. Chris Watson, Fennesz en celliste Hildur Guðnadóttir. Hij is tuk op field recordings (“It’s the core of my work”) die hij voor zijn jongste Touch. album ‘The Invisible City’ zelf ging opnemen in Portugal, Ijsland en Japan. The Milk Factory hierover: “another magnificent piece to his impressive body of work”.
21.30u - Philip Jeck (uk)
Philip Jeck heeft wat met vinyl. Lang voor Record Store Day begon hij begin jaren ’80 te experimenteren met elektronica en platendraaiers. Daarmee maakte hij soundtracks voor zowel theater- als dansvoorstellingen. Zijn meest gekende werk heet ‘Vinyl Requiem’, een performance voor 180 platendraaiers uit de jaren '50-'60 waarvoor hij in ’93 de Time Out Performance Award kreeg. Voor Sonic Boom maakte hij in ’00 in The Hayward Gallery de installatie ‘Off The Record’ met niet minder dan 80 platendraaiers. Met Gavin Bryars vertolkte hij in ’05 op de Biënnale in Venetië diens werk ‘The Sinking of the Titanic’.
22.30u - Biosphere (Nor.)
Biosphere is nog steeds het alterego van de Noor Geir Jenssen die met ‘Substrata’ uit ‘97 een knoert van een ambient house klassieker op zijn naam heeft staan. Sinds ’00 is Touch. zijn nieuwe thuishaven. Met ‘Shenzhou’ (’02) kwam Jenssen dicht in de buurt van Aphex Twin’s ‘Selected Ambient Works Volume II’. In ’11 begon Biosphere te werken aan zijn jongste album ‘N-Plants’ met als centraal thema de architectuur en de instabiliteit van Japanse kerncentrales. Amper een maand later werd het nieuws bekend van de nucleaire ramp in Fukushima. Pitchfork lauwerde het album in de categorie ‘Best New Music’ en schreef: “the best Biosphere album since ‘Substrata’.”