Dirk Serries werd net 50 en dat vieren we met een TONUS performance
TONUS ontstond als ensemble tijdens de voorbereiding van Dirk Serries’ jazzcase-residentie in 2017 waarvoor hij een sextet bij elkaar bracht om een compositie te maken rondom een van Martina Verhoevens pianomotieven. Tonus betekent letterlijk spierkracht terwijl dit in de muzikale context de ruimte aanduidt tussen elke gespeelde noot. Beide definities zijn hier van tel, aangezien de muziek een oefening is in discipline en anticipatie, terwijl de helderheid van elke gespeelde noot opperste concentratie en controle vereist. Tonus Ensemble is het platform waaronder het onderzoek in minimale muziek verder wordt ontwikkeld.
Voor dit concert in ABsalon speelt het TONUS Ensemble een vrije improvisatie gebaseerd op een grafische score van Dirk Serries.
DIRK SERRIES is niet je doorsnee improvisator. Hoewel hij sterk gepassioneerd is door de klassieke free jazz van de jaren zestig, zeventig en de huidige generatie, vinden zijn talenten hun oorsprong ver weg van deze strekking. Meesterlijk in structuren, heeft hij zijn technieken weten te perfectioneren over de laatste 30 jaar (onder pseudoniemen Vidna Obmana, Fear Falls Burning, Microphonics, in samenwerkingen en meer recentelijk onder zijn eigen naam), steeds betrokken in het eerder abstracte en geluidsbewuste luik van de experimentele muziekscène. Serries berust nu niet meer volledig op zijn kenmerkende effecten, repetitieve structuren en loops. Haast volledig afgestript, spreekt hij met zijn gitaar een naakte taal die opgebouwd is uit introverte frasering, pointillisme, bewuste manipulatie en de occassionele energieke en snelle uitbarstingen. Dirk Serries is ook de artistieke drijfveer achter het A New Wave Of Jazz-label, bekend voor hun gelimiteerde uitgaven op vinyl en cassette.
BENEDICT TAYLOR. Prijswinnende componist en soloviolaperfomer. Hij studeerde aan het Royal Northern College of Music en Goldsmiths College en is leidend figuur binnenin de moderne compositie en enorm actief in Britse vrije improvisatie met concerten en zijn eigen CRAM-collectief.
MARTINA VERHOEVEN. Fotografe bekend voor haar abstracte, organische fotografie waarin ze zich al meer dan 15 jaar verdiept, maar eveneens voor haar albumhoezen. Als muzikante heeft ze zich over de jaren heen gefocust op de elektrische bass met 3 Seconds Of Air en op de contrabas bij het kwartet FANTOOM met René Aquarius, Otto Knokke en Dirk Serries, CYCLE met Karen Willems & Dirk Serries en in meerdere groepformaties met onder andere Colin Webster, John Dikeman, Andrew Lisle, George Hadow en Luis Vicente. Haar invloeden : Salvador Dalí, Morton Feldman.
NILS VERMEULEN is een Gentse muzikant, onderzoeker en instrumentenbouwer. Hij studeerde aan het Conservatorium van Gent en volgde les bij onder andere Hein van de Geyn, Frank Coppieters, Stefan Lievestro, Janos Bruneel, Yannick Peeters en Nicolas Thys. Nils Vermeulen is geïntrigeerd door trillingen, het produceren en manipuleren van klank en de daarbij horende esthetiek. Dit komt rechtstreeks tot uiting in zijn etudes voor solocontrabas. Momenteel is hij actief in heel wat verschillende projecten zoals KABAS, Jukwaa, Uma Chine, frame trio, Lamoral en Laughing Bastards.
COLIN WEBSTER. De Londense saxofonist is één van de meeste toonaangevende muzikanten van de nieuwe Europese avant-gardescène. Bekend voor zijn uiteenlopende samenwerkingen zoals met Graham Dunning, Andrew Lisle, Mark Holub, Dead Neanderthals, David Birchall, Andrew Cheetham, Otto Willberg en in bands als KODIAN TRIO, KTHXBYE. Webster specialiseert zich in extreme toonconfiguraties, van minimaal tot abstract en dynamisch. Hij leidt ook het fascinerend Raw Tonk Records.