&
presenteren
New Orleans is de bakermat van de jazz. Waar de zwarten uit het Noordelijke deel van de stad en de Creoolse inwijkelingen van het Zuidelijke deel elkaar vonden, daar ontstond het genre, een mix tussen Afrikaanse en Europese elementen. Alan Lomax hield van New Orleans en z’n muzikale geschiedenis: hij schreef de ultieme Jelly Roll Morton biografie ‘Mister Jelly Roll’ en maakte de documentaire ‘Jazz Parades: Feet Don’t Fail Me Now’. Een avond rond dit thema – binnen ons eerbetoon aan Lomax – mocht dus niet ontbreken.
Najaar 2009 houdt AB een eerbetoon aan de Amerikaanse etno-musicoloog Alan Lomax (1915-2002). Dankzij diens pionierswerk kan iedereen kennis maken met de vroegste opnames van folksongs. Samen met zijn vader was hij verantwoordelijk voor de ontdekking van blueslegende Leadbelly en folkicoon Woody Guthrie. Lomax werd later de belangrijkste medewerker van het Archive of Folk Song of the Library of Congress in Washington.
We starten de avond met de documentaire ‘Jazz Parades, Feet Don’t Fail Me Now’ van de hand van Alan Lomax zelve. Van pianobars en donkere kroegen tot kleurrijke brass bands en losbandige street parades. De film handelt over New Orleans’ meest unieke en waardevolle erfgoed: jazz. Met optredens van The Preservation Hall Jazz Band, The Dirty Dozen Brass Band, Danny Barker en zelfs een heuse funeral parade toont Lomax ons het ontstaan van de New Orleans jazz. Een genre waarin de gemeenschap een prominente plaats inneemt. Wil je de film nu al zien, ga dan naar www.folkstreams.net
The Preservation Hall Jazz Band live is een gebeurtenis. Halen hun naam uiteraard van de gelijknamige concertzaal die in 1961 werd geopend door Allan & Sandra Jaffe in het hart van het beroemde New Orleans French Quarter. Post Katrina werd de missie van de Preservation Hall Jazz Band alsmaar duidelijker: de New Orleans jazz in zijn originele vorm bij de mensen brengen. En dat doen sommige bandleden al meer dan 40 jaar samen want de gelijknamige jazz band begon in 1963 reeds te toeren en zijn toenmalige bandleden leerden de stiel bij grote namen als Jelly Roll Morton of Louis Armstrong. Waar ze ook het podium beklimmen, hun muziek belichaamt een speelse, tijdloze spirit en is altijd een groot feest.
Op het podium van de Grote Zaal zal Jan De Smet, bekend van De Nieuwe Snaar, zijn voorliefde voor CALYPSO uitleggen. Alan Lomax nam vele calypso liedjes op tijdens zijn verblijf in de Caraïben. 'Oh, Oh, Pierement...wat denk jij wel dat je bent, als jij niet de Calypso kent... hij is verwant aan Nederland!' uit 'Calypso' van Boudewijn de Groot (1975). In de film 'Bop Girl' uit 1957 wordt letterlijk gezegd dat de 'Rock'n'Roll' over zijn hoogtepunt heen is, en dat deze tijdelijke hype zal overspoeld worden door de nieuwste muzikale trend: de Calypso uit Trinidad. Hoe fout deze gedachte was heeft de muziekgeschiedenis uitgewezen. En toch is de Calypso op een laag pitje en bijna ongemerkt blijven doorzinderen in de populaire muziek. De bewijzen hiervan worden geleverd in een uiterst muzikale lezing door Jan De Smet, met talloze muziekfragmenten en live -uitvoeringen van Calypsoïde prachtliedjes.
En om dit feest in stijl af te sluiten gaan we dansen in de ABClub met de onvolprezen Blue Flamingo ofte de Rotterdammer Ziya Ertekin. Hij is verslaafd aan 78-toeren platen en zijn superbe mixalbum ‘Blue Flamingo 78 r.p.m.’ is een timewarp naar de jaren ‘30 waarin jazz, exotica en mambo heersen. Uniek en heerlijk krakend bovendien. Voor wie denkt dat Mp3’s en cd’s goed klinken: laaf u aan the real shit!
About Preservation Hall
Blue Flamingo live