Intense, rijkgeschakeerde indiepop uit Brooklyn
Met ‘Burst Apart’ maakten The Antlers vorig jaar een heus meesterwerk. Ontstaan als slaapkamerproject van frontman Peter Silberman is deze band ondertussen een vaste waarde in de platenkast van elke muziekliefhebber. Vaak terug te vinden bij de sectie TK, Tijdloze Klasse waar ook menig Radiohead CD staat opgeborgen.
Hun ‘Hospice’ uit 2009 betekende de doorbraak voor de band uit Brooklyn en het album kreeg een heuse cultstatus. Focus Knack noemde het toen ‘de meest beklijvende postrockplaat van het jaar’. Even later verkocht de band in geen tijd 2 keer de ABClub uit. Na hun onfortuinlijke annulatie op Pukkelpop 2011 en een prachtig, lang van tevoren uitverkocht concert in de Botanique, komen The Antlers opnieuw naar de AB.
I Am Oak ontving lovende reacties op de melancholische folk van debuutalbum ‘On Claws’. De band rondom de Utrechtse singer/songwriter Thijs Kuijken bracht mei 2011 het vervolgalbum ‘Oasem’ uit. Muzikaal ligt het meer sferische ‘Oasem’ verder van het debuutalbum verwijderd dan wellicht verwacht. Er zijn bijna geen akoestische instrumenten meer te horen op het nieuwe album, dat een basis heeft van toetsen; orgels, keyboards en zelfs een balafon. Waar de indiefolk van ‘On Claws’ nog vergeleken werd met Sufjan Stevens en Bon Iver, laat het diepere ‘Oasem’ de folk wat meer op de achtergrond.
"De mooiste Nederlandse folkplaat van dit jaar." -3VOOR12 "Bloedmooi!" -OOR