“SWANS ARE NOT DEAD” (MySpace Swans, januari 2010)
Jawel: deze in ’82 opgerichte (en in ’97 gesplitte) invloedrijke New Yorkse noise formatie is weer helemaal terug van weggeweest. En dus ook hun zinderende minimale en repetitieve noise die de Swans - ontstaan in de New Yorkse no wave scène waar ook Sonic Youth deel van uitmaakte – kenmerkte in hun begindagen. Denk ook: scheurende gitaren, hypnotiserende riffs en drums die klinken als mokerslagen. Voeg daarbij nog de morbide, gewelddadige teksten van spilfiguur Michael Gira (die zich liet inspireren door Jean Genet en Marquis de Sade) en de thematiek van depressie, dood, hebzucht en wanhoop klinken eerder logisch dan abnormaal. Live performde de Swans vaak tegen een pijnlijke geluidsgrens aan.
Tijdens hun 15-jarig bestaan waren frontman Michael Gira, zangeres Jarboe en gitarist Norman Westerberg de meest constante leden van het gezelschap. Hun albumtitels waren doorgaans kort, maar klonken krachtig: ‘Filth’ (hun debuut uit ’83, tevens de periode dat Sonic Youth’s ‘Confusion is Sex’ en ‘Kill Your Idols’ releasde), ‘Cop’ (’84) en ‘Greed’. Hun muzikale keerpunt kende de Swans met ‘Children of God’ waarop meer akoestische instrumenten hun intrede deden. Ook opvallend: hun coverversie van Joy Division’s ‘Love Will Tear Us Apart’ (uit ’88) die echter later door Gira omschreven werd als een vergissing. Nog meer flirten met pop deden ze op hun enige plaat die via een major (MCA) verscheen: ‘The Burning World’ (in een productie van Bill Laswell, later door Gira omschreven als ‘a mismatch’). ‘The Great Annihilator’ (uit ‘95) wordt doorgaans beschouwd als hun meest toegankelijke plaat. Met ‘Soundtracks For The Blind’ (uit ‘96) annex een wereldtour, viel het doek definitief over de Swans.
De Swans speelden ooit te AB (in de voormalige Bar American) een zinderende show in ‘86. Nadien stond Gira regelmatig in de ABClub onder eigen naam of onder zijn moniker Angels Of Light en dat vaak in goed gezelschap van o.a. Devendra Banhart (die tevens te horen zal zijn op het nieuwe Swans album) of Akron/Family. Allen acts overigens die Gira ontdekte en tekende op zijn befaamde Young God label (zie ook: Lisa Germano, Larkin Grimm, James Blackshaw,…)
Tot slot nog een fait divers? Waarvan de naam Swans? "Swans are majestic, beautiful looking creatures. With really ugly temperaments." dixit Gira.
Line up:
Michael Gira (original Swans): guitar - voice / mendicant friar act
Norman Westberg (original Swans): guitar
Christoph Hahn (mid period Swans, most Angels of Light): guitar
Phil Puleo (final Swans tour, most Angels of Light): drums, percussion, dulcimer
Chris Pravdica (Flux Information Sciences, Services, Gunga Din): bass / gadgets
Thor Harris (Angels of Light, Shearwater): drums, percussion, vibes, dulcimer, curios, keys
Support wordt James Blackshaw. Blackshaw tekende onlangs voor Michael Gira's Young God Records waarop hij in '09 'The Glass Bead Game' uitbracht. Met zijn twaalfsnarige gitaar is hij duidelijk een leerling van die andere finger picking artiest John Fahey. Gira over Blackshaw: "He lays out patterns and shapes that subtly shift over time and lead you to a deeply satisfying mental state. Recently, driving around with the car stereo blasting his music I found myself inexplicably weeping." Ook David Fricke (Rolling Stone Magazine) liet zich niet onbetuigd: "One of the best and most original instrumentalists in the new, acoustic renaissance". Op tijd wezen is dus de boodschap.
-->