Dit is onderdeel van
Harry Smith's Anthology of American Folk Music
Eerbetoon aan Harry Smith’s ‘Anthology of American Folk Music’
'The Anthology’ is perhaps the most important American mixtape ever made.’ (Pitchfork)
‘Make no mistake – there was no ‘folk’ canon before Smith’s work.’ (John Fahey)
Naar aanleiding van de 100ste verjaardag van visual artist, experimenteel filmmaker, musicoloog, grafisch ontwerper, bohemien, antropoloog én platenverzamelaar Harry Smith (°1923), zet AB drie dagen lang zijn meesterverzamelwerk ‘Anthology Of American Folk Music’ in de kijker. Met zijn 84 songs (die dateren uit de periode 1927-1932) wordt ‘The Anthology’ beschouwd als de bijbel van de Amerikaanse folk. Eind vorige eeuw kreeg Harry Smith er zelfs een Grammy Award voor in de categorie ‘Best Historical Album’. Rolling Stone omschreef het werk als ‘One of the greatest releases of all-time!’ Rabiate fans? Beck. Beth Orton. Bob Dylan. Elvis Costello. Jack White. Jeff Tweedy (Wilco). En: Nick Cave, die zowel ‘Stagger Lee’ als ‘Henry Lee’ leende uit ‘The Anthology’.
Reden te meer voor een uitgebreid eerbetoon op de dag dat Harry Smith exact 100 jaar zou geworden zijn. Zo inviteert AB excellent muzikaal volk als Meskerem Mees, Mount Eerie, Sam Amidon (w/ special guest Beth Orton), The Golden Glows, Mike Gangloff, Shovel Dance Collective en Venediktos Tempelboom. Allen nemen een diepe duik in ‘The Anthology’: ze vertolken/herwerken hun favoriete songs of vertellen hun eigen verhaal in de geest van Smith’s werk.
Met Rani Singh (director van de Harry Smith Archives én Harry Smith’s persoonlijke assistente op het einde van zijn leven) en Bret Lunsford (auteur van het recent verschenen boek ‘Sounding for Harry Smith’) verdiepen we ons middels een Q&A in de legacy van de man. De docu ‘The Old Weird America’ schetst het verhaal achter ‘The Anthology’ en pianist Giovanni Di Domenico tot slot zal muzikaal improviseren bij Smith’s korte animatiefilms ‘Early Abstractions’.
Dit eerbetoon kreeg de approval en medewerking van de Harry Smith Archives.
HET PROGRAMMA VAN 27 MEI:
VENEDIKTOS TEMPELBOOM (b) (20u)
Venediktos Tempelboom is de nom de plume van de Gentse twaalfsnarige gitarist Benoit Monsieurs die muzikaal meandert langs het pad dat John Fahey voor hem plaveide met zijn exquise American primitive guitar-stijl. Zijn album ‘Het Vuil Volkske’ verscheen via KRAAK.
MIKE GANGLOFF (PELT/BLACK TWIG PICKERS) (us) (21u)
Mike Gangloff is al jaren een constante in de Amerikaanse avant-folk scene. Met Black Twig Pickers hercontextualiseerde hij traditionele klanken uit de Appalachen, en in Pelt - begeleid door de betreurde Jack Rose - legde Gangloff verbanden tussen psychedelica, folk en drone-muziek.
SHOVEL DANCE COLLECTIVE: FIRST EUROPEAN APPEARANCE EVER (!) (uk) (22u)
Een ronduit indrukwekkend collectief van negen muzikanten wiens common ground hun gemeenschappelijke passie voor volksmuziek is. Gonzo Circus: ‘Shovel … bracht afgelopen jaar een van de eigenaardigste én spannendste folkplaten uit: collages waarin watergeluiden overvloeien in folktraditionals en terug. Een vrijzinnige blik op het thema ‘water’ in de Britse folk, vanuit een feministisch, queer en antikoloniaal perspectief.’ Wie ‘The Water Is the Shovel of the Shore’ beluistert is meteen verkocht (en hoort zelfs echo’s van ANOHNI).
Tot slot nog even de Harry Smith-connectie uit monde van Shovel-lid Jacken Elswyth: ‘I am a banjo player of ten years, originally falling in love with the instrument after many listens to the Harry Smith Anthology of American Folk Music.’
SOUNDTRACK BY: GLEN STEENKISTE (DJ) (b)
Niet alleen lid van Sylvester Anfang en Het Interstedelijk Harmoniumverbond maar tevens curator van deze avond. Waarvoor hulde!