& presenteren
Mauro Pawlowski presenteert : a SUBLIME FREQUENCIES labelnight feat. SHAHKILID (Bel/Iran) + NATHAN SALSBURG + The screening of a Sublime Frequencies DVD + A DJ-set by Mauro Pawlowski
Najaar 2009 houdt AB een eerbetoon aan de Amerikaanse etno-musicoloog Alan Lomax (1915-2002). Dankzij diens pionierswerk kan iedereen kennis maken met de vroegste opnames van folksongs. Samen met zijn vader was hij verantwoordelijk voor de ontdekking van blueslegende Leadbelly en folkicoon Woody Guthrie. Lomax werd later de belangrijkste medewerker van het Archive of Folk Song of the Library of Congress in Washington.
In het kader van dit eerbetoon organiseert AB een avond rond het Amerikaanse label Sublime Frequencies (Davood Varzideh : ney
Davood Varzideh studeerde fysica aan de universiteit van Teheran. 18 jaar geleden werd hij leerling van Hassan Nahid (meester op ney) en heeft hij alle niveaus doorlopen. Vier jaar later speelde hij al met de groep van santur-grootmeester Faramarz Payvaar. Het jaar daarop werd hij vast lid van Payvaar. Hij werkt samen met de Iraanse radio en televisie als studio-muzikant. Hij trad op in Japan, Indonesïe, Maleisië, Centraal-Azië, Europa. Zijn stijl is beïnvloed door de meesters Hassan Kassaï, Hassan Nahid en in mindere mate door Mohamad Ali Kiyaninejad. Hij beheerst de oude stijl waarin hij hedendaagse nuances en effecten aanbrengt. Hij is ook erg vertrouwd met de ney-stijl uit de Turkse en de Arabische muziek.
Shahram Mirjalali: tar, barbat (oud), setar Mirjalali wordt tegenwoordig beschouwd als de referentie in de Esfahan-school zoals ze ontwikkeld werd door meester Jalil Shahnaz. Op zeven jarige leeftijd begon hij tar te leren met zijn zuster die al tar en viool speelde. Vanaf zijn 10 jaar begon hij op zichzelf op barbat en oud door te kijken naar films van Arabische muzikanten. Op zijn twaalf werd hij uitgenodigd naar het Art and Culture Orchestra of Khoozestan om oud te spelen. Hij volgde les bij meester Shahnaz en meester Kassaei. Op tar is hij beïnvloed door de Esfahan muziekstijl. Hij wordt algemeen beschouwd als één van de beste setar- en tarspelers en speelt meestal op zelfgemaakte instrumenten. Hij maakt deel uit van verschillende ensembles zoals Sama'a, Bidel, Arghanoon en Shahin Sepehr waarmee hij uitvoerig speelde in Iran en in het buitenland.
Dadmehr: tombak, daf
Dadmehr begon zijn muzikale carrière 20 jaar geleden als leerling van de grote hedendaagse tombakmeester Amir Naser Eftetah. Vervolgens volgde hij les in Irans belangrijkste muziekcentrum Hefz va Eshaeh bij de meesters Mahmood Farahmand Bafi en Bahman Rahjabi. Hij studeerde ook viool bij Alireza Tavousi en aan het conservatorium van Teheran bij Shamloo Karband. Hij wordt alom geprezen voor zijn virtuositeit en zoektocht naar de klankrijkdom van de tombak. Zo haalde hij de eerste prijs in de solo-competitie op het festival van Fahjr in 1991. Voor hij naar Europa verhuisde, werkte Dadmehr als muzikant voor de Iraanse televisie en trad hij vaak op met Shahram Mirjalal (barbat, tar). In Europa speelt hij vaak samen met Hamid Motebassem (Dastan Ensemble).
Sébastien Walnier: cello
Sébastien Walnier is al van jongs af aan thuis in kamermuziek op cello. Deze passie gaf hem de kans op te treden op internationale podia met o.a. Roland Pidoux, Eliane Reyes, Thanos Adamopoulos, Jean-Claude Pennetier, Daniel Blumenthal, Jean-Claude Vanden Eyden, Véronique Bogaerts, Luc Dewez, Boris Belkin ... Hij deed zijn studies aan het Conservatoire Royal te Luik bij Maryse Douin voor cello en bij Cécile Evrard voor kamermuziek. Later ging hij zich vervolmaken bij Edmond Carlier, dicipel van André Navarra. Het contact met Roland Pidoux aan het Parijse Conservatoire National Supérieur is een belangrijke stap in zijn loopbaan. Na cursussen met Daria Hovora en Michaël Hentz vormt hij samen met Sébastien Surel (viool) en Alexander Gurning (piano) het Talweg Trio. Ook in duo met de pianiste Eliane Reyes is hij vaak te horen.