The Horrors Euro support Belgian debut!
Alles is al geschreven. Ook alle lof. En dus citeren we hieronder uitgebreid uit een recente Humo over debuutcd ‘Again Into Eyes’!
Het letterwoord S.C.U.M. (Society for Cutting Up Men) hebben ze uit het gelijknamige manifest van Valerie Solanas, de getikte feministe die Andy Warhol neerschoot; Portishead programmeerde hen op All Tomorrow's Parties, het hipste aller festivals, nog voor ze een plaat uit hadden; één lid heeft familie bij The Horrors, een ander bij Add N to (X)...
De sound is alvast monumentaal: de songs drijven stuk voor stuk in een oceaan van synths en keyboards, met zanger Thomas Cohen afwisselend in de rol van misthoorn en sirene... Epische gitaarrock in een ambitieuze Britse traditie die reikt tot The Verve en Echo & The Bunnymen, terwijl afsluiter en nieuwe single 'Whitechapel' nog eens aangeeft hoe belangrijk Arcade Fire geweest is voor de jonge generatie muzikanten...
Maar wij vinden S.C.U.M. beter als ze voluit synthetisch gaan, van omineus windstil in 'Cast Into Seasons', dat aan Talk Talk herinnert, tot de perfecte storm in 'Summon the Sound'. 'Paris' ten slotte is een barokke parel die net niet onder z'n eigen gewicht bezwijkt: pianomotief op de voorgrond, achterhoedegevechten van feedback en synths...
Wij kijken nu al uit naar de opvolger van 'Again Into Eyes': als de groep daarop gelijke tred weet te houden met zijn eigen aspiraties, wordt het een meedogenloze knaller.
Voorprogramma wordt het lokale Sabena. Stuwende en vrolijkmakende electropop met Afrikaanse connecties. En dat hun carrière vanaf nu een hoge vlucht moge nemen!