Het verhaal achter het label/blog/project Sahel Sounds
BRDCST is het buitengewoon indoor voorjaarsfestival van AB waarbij we inzetten op muzikale grenzeloosheid. De naam is een directe verwijzing naar de retro futuristische elektronicapop van de Engelse band Broadcast die het afgelopen decennium inspirerende albums uitbracht als ‘Haha Sound’ en ‘Noise Made By The People’. Centraal tijdens BRDCST staan artiesten die muzikale vernieuwing hoog in het vaandel dragen. Ons muzikale buikgevoel doet de rest.
Sahel Sounds - het label/blog/project van Christopher Kirkley uit Portland (Oregon) - focust zich op de veelzijdige muziek uit de Sahel regio in West Afrika. Met acts als Mdou Moctar, Mamman Sani, Les Filles De Illighadad en de uitstekende compilaties ‘Music For Saharan Cellphones’ laat Kirkley het Westen kennis maken met een bloeiende muziekscène. Drie jonge filmmakers die zich onder de moniker Neopan Kollektiv schuilen, maakten een excellente documentaire over het label en hun bezieler. Deze screening duurt 82 minuten.
“The film celebrates music performances by current artists from Niger and opens up a space to question our understanding of cultural exchange, musical connections and political structures. Against the backdrop of ever-growing globalization, although influenced by an unequal distribution of power, new possibilities for self-determination open up, these artists attempt to make it big – on the stage and on the mobile phones of their fans. Inspired by Christopher Kirkley’s work, the film overcomes cultural and geographical distances and offers a new perspective on a region which most of us only know as a crisis zone.”
Toegang is gratis volgens het principe ‘Eerst komt, eerst maalt.’
Dit geldt tevens voor zij die in het bezit zijn van een Limited BRDCST Festival Pass.