‘Refreshingly different. A deep and powerful listening experience.’ (Four Tet)
‘Jazz is. Jazz leeft. Gebeurt. Beweegt. Jazz knettert. Knalt. Ontketent. Heerst.’
(Jules Deelder)
Sinds AB in ’17 onder de noemer JAZZ 100 de 100ste verjaardag van de allereerste jazzplaat vierde met een tsunami aan succesvolle jazzconcerten, is onze liefde voor het genre enkel maar gegroeid. Zo presenteerden we inmiddels een aantal unieke jazz scène reports met de focus op Londen (van Shabaka Hutchings over Kamaal Williams tot Nubya Garcia), Manchester (van GoGo Penguin tot Matthew Halsal), Chicago (van Makaya McCraven tot Ben LaMar Gay) en uiteraard België (van BeraadGeslagen over Steiger tot Glass Museum).
De stroom aan interessante releases is ondertussen niet te stoppen en het genre trekt een opvallend jong publiek aan. Alle reden dus om ook dit najaar volop de jazzkaart te trekken met concerten van Theon Cross, Angel Bat Dawid, Oscar Jerome, Ezra Collective, TaxiWars, Joe-Armon Jones, Ill Considered, Sarathy Korwar en Nérija (met leden van KOKOROKO, SEED Ensemble,…).
De cv van de in Amerika geboren, in India opgegroeide en in Londen residerende percussionist Sarathy Korwar oogt indrukwekkend. Zijn debuut ‘Day To Day’ (2016) verscheen via het befaamde label Ninja Tune. Four Tet en Gilles Peterson werden instant fan. Zijn A.R.E.-project realiseerde hij met de hulp van Hieroglyphic Being en meester Shabaka Hutchings. Met Upaj Collective herwerkte hij in 2018 klassiekers van onder andere Alice Coltrane, Pharoah Sanders en Don Cherry. En op zijn jongste fel politiek getinte album ‘More Arriving’ bevestigt hij zijn jazz/world trademark door samenwerking met Indische rappers als MC Mawali.