Dit is onderdeel van
Harry Smith's Anthology of American Folk Music
Eerbetoon aan Harry Smith’s ‘Anthology of American Folk Music’
'The Anthology’ is perhaps the most important American mixtape ever made.’ (Pitchfork)
‘Make no mistake – there was no ‘folk’ canon before Smith’s work.’ (John Fahey)
Naar aanleiding van de 100ste verjaardag van visual artist, experimenteel filmmaker, musicoloog, grafisch ontwerper, bohemien, antropoloog én platenverzamelaar Harry Smith (°1923), zet AB drie dagen lang zijn meesterverzamelwerk ‘Anthology Of American Folk Music’ in de kijker. Met zijn 84 songs (die dateren uit de periode 1927-1932) wordt ‘The Anthology’ beschouwd als de bijbel van de Amerikaanse folk. Eind vorige eeuw kreeg Harry Smith er zelfs een Grammy Award voor in de categorie ‘Best Historical Album’. Rolling Stone omschreef het werk als ‘One of the greatest releases of all-time!’ Rabiate fans? Beck. Beth Orton. Bob Dylan. Elvis Costello. Jack White. Jeff Tweedy (Wilco). En: Nick Cave, die zowel ‘Stagger Lee’ als ‘Henry Lee’ leende uit ‘The Anthology’.
Reden te meer voor een uitgebreid eerbetoon op de dag dat Harry Smith exact 100 jaar zou geworden zijn. Zo inviteert AB excellent muzikaal volk als Meskerem Mees, Mount Eerie, Sam Amidon (w/ special guest Beth Orton), The Golden Glows, Mike Gangloff, Shovel Dance Collective en Venediktos Tempelboom. Allen nemen een diepe duik in ‘The Anthology’: ze vertolken/herwerken hun favoriete songs of vertellen hun eigen verhaal in de geest van Smith’s werk.
Met Rani Singh (director van de Harry Smith Archives én Harry Smith’s persoonlijke assistente op het einde van zijn leven) en Bret Lunsford (auteur van het recent verschenen boek ‘Sounding for Harry Smith’) verdiepen we ons middels een Q&A in de legacy van de man. De docu ‘The Old Weird America’ schetst het verhaal achter ‘The Anthology’ en pianist Giovanni Di Domenico tot slot zal muzikaal improviseren bij Smith’s korte animatiefilms ‘Early Abstractions’.
Dit eerbetoon kreeg de approval en medewerking van de Harry Smith Archives.
HET PROGRAMMA OP ZONDAG 28 MEI:
MESKEREM MEES (b) (20u)
‘Meskerem Mees enchants from the moment she opens her mouth’ titelde de Amerikaanse invloedrijke blog Consequence of Sound ooit. De Tijd legde op zijn beurt meteen een link met Harry Smith: ‘Wanneer we onze ogen sluiten, zien we een gebelgde folkzangeres op leeftijd voor ons en is het alsof we naar een vergeten traditional luisteren uit de ‘Anthology of American Folk Music.’
Niet zo verwonderlijk, want ooit verklaarde Meskerem: ‘Ik voel me een oude ziel in een jong lichaam.’ In de platencollectie van haar vader ontdekte ze Robert Johnson en Mississippi John Hurt die instant haar helden werden. En toeval bestaat niet: blueslegende Mississippi John Hurt schittert ook op ‘The Anthology.’ Razend benieuw welke songs (én hoe!) ze uit ‘The Anthology’ zal vertolken.
SAM AMIDON W/ SPECIAL GUEST BETH ORTON (uk) (21u)
Reeds in 2019 gaf AB de opdracht aan zanger, gitarist, fiddle- en banjospeler Sam Amidon om songs te herwerken uit Harry Smith’s befaamde anthology alsof het een hedendaags meesterwerk is. Amidon presenteerde het mooie resultaat twee dagen op rij in de ABClub. Geënthousiasmeerd door zijn eigen concerten, trok Amidon nadien meteen de studio in en nam de EP ‘Fatal Flower Garden’ op voor Nonesuch (zie: Wilco, Rhiannon Giddens,…). Amidon: ‘Fatal Flower Garden is my tribute to the elusive spirit of Harry Smith and to his wondrous Anthology of American Folk Music.’ Amidon groeide letterlijk op in een gezin waar Appalachian folk music de soundtrack van zijn jeugd uitmaakte. Toen in ’97 ‘The Anthology’ op CD uitkwam, kreeg hij als 16-jarige een muzikale uppercut die zijn leven zou veranderen: ‘When I heard old field recordings of fiddlers and singers on the mountain, it was as harsh and strange as an Albert Ayler free jazz album.’
Special guest die avond is Beth Orton die afgelopen jaar imponeerde met haar album ‘Weather Alive’. In 1999 trad ze op tijdens The Harry Smith Project in de Royal Festival Hall. Daar vertolkte ze ‘Frankie’ van blueslegende Mississippi John Hurt.