“A masterclass in pop surrealism” (The Guardian over PiL’s jongste live show)
“Tijdens de daverende toegift met ‘Public Image’ en de diepe groove van ‘Rise’ werd het zelfs even magisch en onvergetelijk.” (Volkskrant over het optreden in de Amsterdamse Paradiso)
Public Image Ltd. PiL. Sex Pistols. Johnny Rotten. Johnny Lydon. Stop. Of ook: ‘This is Not A Love Song’. ‘Religion’. ‘Metal Box’. Furieuze postpunk. Dub. Stop. Elk voorafgaande behoort zondermeer tot de essentials van onze opwindende popmuziekgeschiedenis. Toen Johnny Rotten in ’78 de Sex Pistols opdoekte, richtte hij het invloedrijke Public Image Ltd op. Hun debuut ‘Public Image – First Issue’ (’78) was meteen raak en opvolger ‘Metal Box’ (’79) wordt beschouwd als een van de invloedrijkste albums aller tijden die tevens in Rolling Stone’s top 500 van ‘greatest albums of all time’ belandde. Na het straffe en experimentele ‘Flowers Of Romance’ (’81) brak PiL ook door naar een breder publiek met hits als ‘This Is Not A Love Song’, (’83), ‘Rise’ (‘86) en 'Disappointed' ('89). In ’92 volgde PiL’s finale album ‘That What Is Not’. Na een hiatus van 17 jaar, trok PiL in ’09 opnieuw de hort op voor een reeks memorabele live shows. Met als enige constante uiteraard John Lydon, aangevuld met gewezen PiL-leden Lu Edmonds (gitaar), Bruce Smith (drums) en nieuweling Scott Firth (bass).
Support wordt het Limburgse collectief De Brassers. Onlangs in De Morgen nog omschreven door columnist Marc Didden als "de stijlvolste aller stoorzenders". Deze Limburgse band debuteerde eind jaren zeventig in volle punkglorie met een nihilistische attitude. In '80 eindigden ze in de finale van Humo's Rally. Debuteren deden ze met de klassieker 'En toen was er niets meer'. Afgelopen jaar verscheen via het excellente Onderstroom Records een overzicht van hun oeuvre onder de noemer 'De Brassers 1979-1982'. De Brassers en PiL? Perfecte tijdsgenoten dus die elkaar vinden in de postpunk.