Heetgebakerde global sounds electronica uit de ghettos van Lissabon
PRÍNCIPE
Verrassend genoeg komt de meest innoverende met global sounds geïnfecteerde electronica/dance momenteel niet uit hotspots als Londen, New York of Berlijn, maar wel uit de broeierige buitenwijken van Lissabon. Het jongste wonderkind heet Príncipe, is actief sinds 2011 en is naar eigen zeggen ‘fully dedicated to releasing 100% real contemporary dance music coming out of this city, its suburbs, projects & slums.’
Spin omschreef de rauwe sound van Príncipe als ‘an ultra-vivid hybrid of grime and trance’ en FACT magazine noemde het ‘The sound of Lisbon ghettos.’ Hun muziek is in wezen hedendaagse techno en house maar krijgt een unieke en uitermate Zuiderse warme touch door hun fusie met Afrikaanse genres als het energieke kuduro (Angola), kizomba (Angola) en funaná (Kaapverdië). ‘This is our grime’ claimde Dj Marfox ooit.
Feeërieën nodigt met trots drie vaste Príncipe-waarden uit:
DJ MARFOX (Port.)
De peetvader van Príncipe, niet alleen omdat hij garant stond voor de allereerste release, maar tevens omdat hij de officieuze A&R manager van het label is. Zij naam is afkomstig van de Nintendo game Star Fox en uit respect voor zijn status, doopten veel jonge producers zich in zijn kielzog als Karfox, Dadifox of Nigga Fox. Spin over zijn sound: ‘You wonder: what the hell is this stuff? How can it sound so familiar to the club music I know, and yet so alien?’
DJ NIGGA FOX (Port.)
Protégé van DJ Marfox is deze in Angola geboren Rogério Brandão ofte: DJ Nigga Fox. Het Amerikaanse muziekblad Spin hemelde zijn sound op als: ‘It's the kind of fourth-world vanguardism both M.I.A. and Ricardo Villalobos have been struggling for years to articulate.’
NIDIA MINAJ (Port.)
Haar roots reiken tot in Kaapverdië en Guinee-Bissau en haar naam is een ode aan – yep – Nicki Minaj. Imponeren deed ze recentelijk nog op de jongste editie van BRDCST. The Quietus orakelde over haar muziek ‘Her music is dazzling in all senses, a trance-inducing tangle of boxy drums, vivid swirls of synthetic melody and buzzsaw grime bass.’