Opeth houdt halt in AB met hun Heritage Tour
Tien intrigerende platen uitbrengen in twintig jaar tijd, het genre dat je zelf mee op de kaart zette – death metal – grandioos overstijgen én daarbij relevant en vernieuwend blijven. Dat is wat Opeth losjes uit de Zweedse mouwen heeft geschud sinds hun debuut uit ’95. Op hun nieuwste plaat ‘Heritage’ goochelen ze als vanouds met metal, blues, jazz, kraut- en progrock, aangevuld met traditionele Zweedse folk - en ze toveren wederom een meesterwerk uit hun hoge hoed. Leading man Akerfeldt ruilde op hun vorige, ‘Watershed’, zijn doodsrochels in voor cleane zang wat hij op ‘Heritage’ opnieuw doet… en dat doet ie goed! Zelfs onze geliefde criticaster Pitchfork stak een digitale duim in de lucht voor Opeth’s jongste worp.
“Knap gearrangeerd, magistraal, spannende soundscapes en topenter-tainment” stond er te lezen in Knack Focus na de verschroeiende passage van Opeth op Graspop vorig jaar. “Wie ooit nog laatdunkend doet over prog, krijgt een djoef op zijn muil” beloofde de recensent daarbij plechtig. We’ll raise that met een welgemikte trap in de knikkers – legerbot met stalen top, of wat had je gedacht – als die tickets hier niet rap de deur uit zijn.
En we doen er nog een schep topmetaal bovenop: Anathema brengt de avond op kruissnelheid. De Liverpudlians timmeren eveneens sinds begin jaren ’90 aan de weg en evolueerden van doommetal richting sferische prog- en melancholische postrock op hun laatste ‘Weather Systems’. De plaat wordt onder superlatieven bedolven en Goddeau geeft je in hun bloemlezing over de plaat volgende goede raad mee: “Luister naar ‘Weather Systems’ en kijk ze recht in de ogen. Dit is een plaat over uw leven, het kan ook een van de platen van uw leven worden.”
Het is nu al redelijk duidelijk dat er niet veel trappen in knikkers hoeven te volgen, het zal snel gaan in de ticketshop van AB.