20u00 SVARTE GREINER
Svarte Greiner is het alterego van Erik Skodvin, kroonprins van Noorse doomscapes. Erik Skodvin is tevens 50% van Deaf Center, onze absolute favoriet op Type Records (laaf u met aandrang aan hun album ‘Pale Ravine’). Hij releasde inmiddels twee intrigerende, immens donkere albums op Type: ‘Knive’ en zijn jongste ‘Kappe’, deze laatste met medewerking van Kjetil Moster van Ultralyd. Boomkat over ‘Kappe’: “It's an album loaded with dark energy, always poised ambiguously between outright aural punishment and an impenetrably black chasm. A masterclass in organic, artful gloom.” Dat Svarte ook muziek maakt voor installaties is niet verwonderlijk. Zo deed hij zopas nog sound design voor ‘Interval II’ van de Brits/Chinese artieste Siki Chan. Tot slot - voor de muzikale veelvraten onder u - check Svarte Greiner’s label Miasmah Recordings (ooit gestart als ‘net-label’ met het releasen van mp3-albums) eens uit. En ontdek de muzikale parels van het Poolse Jacaszek of van multi-intrumentalist Rafael Anton Irisarri. Er gaat een (donkere edoch bloedmooie) wereld voor u open…
21u00 XELA
Xela is het alterego van John Twells, ½ labelbaas van het immer intrigerende Type Records (zie: Goldmund, Sickoakes, Midaircondo, Deaf Center,…). Muzikaal is hij een bezig baasje. Zijn debuut ‘Frosty Mornings And Summer Nights' klonk reeds indrukwekkend met zijn subtiele mix van minimale clicks ‘n cuts, verwaaide hip hop beats en een scheut indierock. Met een tussendoortje op het Berlijnse City Centre Offices (zie ook o.a. Swod) releasde hij nog ‘The Dead Sea’ en zijn zopas verschenen album ‘In Bocca Al Lupo’ is het Latijns voor ‘In de mond van de wolf’. Xela released doorgaans conceptalbums, zo draait ‘In Bocca…’ over angst en het Christendom. Webzine Caleidoscoop hierover: “Het is een bij de keel grijpend werk, die je net zo verslagen achterlaat als na het zien van ‘Eraserhead’ van David Lynch. Nog nooit heeft Xela zo’n zwaar, aangrijpend en duister werk gemaakt. Een onbeschrijflijke, niet te vatten luisterervaring.” Niet echt verwonderlijk als je weet dat Twells zegt beïnvloed te zijn door het oeuvre van Italiaanse horrormeesters als Dario Argento, Lucio Fulci of de Amerikaanse nevenknie George A. Romero. Op de Feeërieën maakte hij reeds indruk met XELA net zoals zijn Dj-set tijdens de eerste Type Records avond op Domino in ’06. Welcome back John!
22u00 NICO MUHLY
Wat hebben Antony & The Johnsons, Björk en Kate Winslet met elkaar gemeen (buiten het feit dat twee van de drie prijken op onze ‘favorite one night stand laminated list’)? Yep: de Amerikaanse pianist Nico Muhly die in het verleden reeds samen werkte met de minimale componist Philip Glass (met wie hij verscheidene malen stage works & filmscores gecomponeerd heeft. Zo is Nico Muhly o.a. te horen op het jongste Antony & The Johnsons album ‘The Crying Light’ en de bloedmooie EP ‘Another World’. U bent fan van Björk? Check de liner notes van ‘Medúlla’ of de score van Matthew Barney’s film ‘Drawing Restraint 9’ of ‘Volta’ er maar eens op na. En dan hebben we het nog niets eens over zijn werk voor Rufus Wainwright of Bonnie 'Prince' Billy gehad. Zijn albums voor het Ijslandse Bedroom Community-label ('Speaks Volumes' en ‘Mothertongue’) zijn bijzonder intrigerend te noemen. Maar bovenal filmisch en met een zeer klassieke inslag. Dra verschijnt in België de met nominaties overladen film ‘The Reader’ in de Belgische cinema’s, een film naar de roman van Bernhard Schlink met Kate Winslet (we zijn er!) in de hoofdrol. De soundtrack werd verzorgd door niemand minder dan Nico Muhly. Klaar voor een pijnlijk mooie avond?
Nico Muhly brengt twee vooraanstaande guests mee die in zijn 'band' zullen zetelen. Vooreerst troubadour Sam Amidon alsook de fel gerespecteerde New Yorkse violiste Nadia Sirota. Amidon was al eerder te gast te AB en is een perfecte hap voor liefhebbers van Sufjan Stevens. Violiste Nadia Sirota was al eerder te horen op albums van My Brightest Diamond, Nico Muhly en Grizzly Bear en werkte reeds samen met o.a. Max Richter en Jóhann Jóhannsson.
Nico Muhly - It Goes Without Saying