Grootste Melanie fans so far: Gilles Peterson, Eels en Philip Selway (Radiohead)
Voor de concerten die plaatsvinden in het kader van The New Wave Of Belgian Jazz! van WOENSDAG 13 tot en met DINSDAG 19 december zijn een beperkt aantal combitickets te koop.
AB presenteert met trots THE NEW WAVE OF BELGIAN JAZZ!: een heuse zevendaagse als afsluiter van de succesvolle reeks JAZZ 100. Centraal staat de jong(st)e generatie muzikanten uit De Hedendaagse Vaderlandse Jazzscène voor wie jazz eerder een mentaliteit, dan wel een genre is.
‘Het lijkt haast of Nina Simone uit de doden is opgestaan.’
(De Morgen)
Met haar album ‘No Deal’ (uit alweer ’13) nestelde Melanie De Biasio zich meteen in de categorie ‘het beste wat jazz op wereldvlak te bieden heeft’. En wij waren niet alleen: BBC-goeroe Gilles Peterson werd fan maar ook Eels die Melanie promt mee op tour nam en zelfs hun allereerste remix aan haar wijdde. Inmiddels wacht iedereen vol spanning op de opvolger, ook al verscheen er afgelopen jaar dubbel onverwacht ‘Blackened Cities’: een rauw beeld van haar geliefde thuisstad Charleroi dat niet minder dan 24 minuten duurt. De song welteverstaan. Melanie volgde simpelweg haar muzikale buikgevoel en zo iemand drukken wij maar al te graag aan ons hart.
Vlak na de zomer verschijnt alvast haar gloednieuwe album ‘Lilies’. Melanie: ‘After my experiences with ‘No Deal’ and ‘Blackened Cities', I could have gone to a big studio, made a big production – but I wanted none of that. I wanted to go back to the seed of creativity, the simplest materials. I was in this room where there was no light, no night or day at all, no heat. Very uncomfortable. But I felt free. For me, ‘Lilies’ has a darkness, but it’s also luminous.’