Tijdloze én actuele Belpop
Madou is tijdloos en cult. Een verdwenen groep die na 40 jaar scherp blijft. De debuutsingle Witte Nachten uit 1981 is puur Belpopgoud, gevolgd door het geweldige Niets is voor altijd, dat dit jaar op plaats 39 strandde in de Belpop 100-lijst van Radio 1. In 1982 verscheen hun titelloos debuutalbum. Wie niet geraakt wordt door de stem van Vera Coomans, is dood vanbinnen. “Ze is de Marianne Faithfull van Vlaanderen", aldus wandelende Belpop-encyclopedist Jan Delvaux.
Madou is nu helemaal terug, met meer van wat goed was in een actuele context. Vrijwel iedereen is er weer bij: Jan Devos met zowel heropgevist als nieuw tekstmateriaal, Wiet Van de Leest met toetsen, viool- en strijkersarrangementen en Vera Coomans met een stem die doorheen de jaren alleen maar aan patina heeft gewonnen.
Maar, niet onbelangrijk, Madou is herrezen dankzij de volgende generatie. De motor is Thomas Devos, zoon van Jan en Vera en muzikaal bekend van Rumplestitchkin en Tommigun. Hij bracht vers materiaal aan dat het vuur deed heropflakkeren en maakte nieuwe arrangementen voor oude songs. Ook de zoon van Wiet, Louis Van de Leest, werkt mee. Mattijs Vanderleen (o.a. Marble Sounds en Tommigun) zorgt voor de ritmesectie en sinds kort staat ook een van 's lands beste saxofonisten, Marc De Maeseneer, mee op het podium. Zo wordt Madou, na ruim vier decennia, eindelijk vervolgd.
Exact veertig jaar na de debuutsingle stelde Madou in september 2021 het tweede album Is er iets? - met onder andere de hit Ronquières - voor. Dat werd in de pers bedolven onder een sterrenregen. In september 2022 verscheen dan het legendarische debuutalbum uit 1982 eindelijk terug op vinyl via BLP Records, gevolgd door een eenmalige REWIND-show in AB. Vera en Wiet hebben duidelijk de smaak terug te pakken en broeden op nieuwe liedjes.. Die plannen worden concreet, want in het najaar van 2024 verschijnt een nieuwe EP, met als voorloper de single Mooie Dag. Dat wordt het ook op deze decemberdag in AB Club.