100% vintage gospel, funk & soul. Denk: Sharon Jones, The Meters & Mavis Staples
★★★★ - ‘Full of feeling.’
(The Times)
★★★★ – ‘Their astonishingly world-weary music deserves your attention’
(Uncut)
Wie Charles Bradley hoort, hoort gospel. Wie de superbe track ‘Father Stretch My Hands Pt. 1’ van Kanye West hoort, hoort een sample van predikant/gospelmuzikant Pastor T.L. Barrett. Wie James Brown, Otis Redding of Sharon Jones hoort, weet meteen waar zij de mosterd vandaan gehaald hebben: gospelmuziek!
Leve dan ook David Byrnes Luaka Bop-label, dat de wereld de afgelopen jaren nieuw of net stokoud werk deed (her)ontdekken van onder andere William Onyeabor, Alice Coltrane, Floating Points & Pharoah Sanders en nu recent ook The Staples Jr. Singers, een (letterlijke) familieband die midden jaren ’70 lokaal furore maakte in Mississippi.
De naam The Staples Jr. Singers was een overduidelijke knipoog naar The Staple Singers (wiens Mavis Staples recent nog imponeerde in AB). In 1975 brachten ze hun eerste en meteen laatste plaat uit: ‘When Do We Get Paid’. Los van de ruwweg € 700 die collectors voor een origineel exemplaar over hebben, weerklinkt vooral 100% vintage gospel én soul. Wij horen echo’s van Sharon Jones (moest het teletijdmachinegewijs kunnen) én van die ultieme funkband The Meters. Lord, this shit sounds soooo good!
Mis deze unieke familiereünie niet, want bij de volgende passage van David Byrne zal hij je persoonlijk ter verantwoording roepen.