DOMINO: LOU REED'S METAL MACHINE TRIO: A NIGHT OF DEEP NOISE
Lou Reed's Metal Machine Trio: MM3 will be performing A NIGHT OF DEEP NOISE and features Lou Reed on processed and unprocessed guitars, Ulrich Krieger on tenor sax and live-electronics, and Sarth Calhoun on continuum & live processing. NO SONGS.
“The greatest album ever made” (Lester Bangs)
In 1975 verscheen een van de meest controversiële albums uit de muziekgeschiedenis: ‘Metal Machine Music’ (met als vreemde subtitel ‘The Amine ß Ring) van Lou Reed. Op dit dubbelalbum: vier tracks (‘Metal Machine Music, part I’ tot ‘Metal Machine Music, part IV’) bestaande uit pure noise, distortion, drones en feedback die telkens – maar exact - 16 minuten en 1 seconde duurde. Allen opgenomen op 4-track in zijn appartement te New York. En net uitgebracht na zijn succesalbums ‘Transformer’ (’72), ‘Berlin’ (‘73) en ‘Sally Can’t Dance’ (’74). Als invloed citeerde Reed het werk van minimalist La Monte Young’s Theater of Eternal Music tot wiens leden o.a. John Cale en Tony Conrad behoorden. Ook avant garde componist Iannis Xenakis en Karlheinz Stockhausen werden als invloeden aangehaald. “Most of you won’t like this, and I don’t blame you at all” schreef Lou Reed in de liner notes van dit album. En hij kreeg gelijk…
Rolling Stone omschreef het album als "the tubular groaning of a galactic refrigerator" en als “as displeasing to experience as a night in a bus terminal". In ’91 verscheen het boek ‘The Worst Rock ‘n Roll Records Of All Time’ waarbij Reed’s ‘MMM’ op nummer twee prijkte. Q plaatste dit album in ’05 op nummer vier in hun lijst ‘Worst Albums Of All Time.’ Maar toch: de tijd krijgt altijd het gelijk aan zijn kant...
En kijk: Lou Reed’s ‘Metal Machine Music’ kreeg het afgelopen decennium een tweede leven. Als soundtrack voor installaties in musea, als erkenning door noise-artiesten als de Japanse noisemeester Merzbow (zijn eerste cassette uit ’81 heette ‘Metal Acoustic Music’) of het Noorse Jazkamer (die een cd uitbracht onder de noemer ‘Metal Music Machine)’ of als ‘piece of art’ an sich (cfr. de uitvoering van het Duitse ensemble Zeitkratzer van ‘MMM’).
En de fanbase is niet mis inmiddels: Sonic Youth gebruikte stukken van ‘MMM’ op hun album ‘Bad Moon Rising’, ‘Tranquilize’ van The Killers refereert naar ‘MMM’ en Lou Reed zelf is opnieuw fan van zijn ‘piece of art’ dat in 2010 35 jaar oud. Naar aanleiding hiervan gaat hij op tour met zijn Metal Machine Trio met New Yorker Sart Alhoun en Duitser Ulrich Krieger (cfr. zijn samenwerking met Merzbow, Lee Ranaldo,…) in zijn rangen.
In april ’09 performde zijn Metal Machine Trio in het Gramercy Theatre. Rolling Stone hierover: “Although the music was played in the same spirit as the original album, it had much more direction, making it more listenable. ” Het kan verkeren.
Live-tracks van een eerdere tweedaagse die Reed met dit trio deed in LA zijn te beluisteren (en te koop) via: www.loureed.com/metalmachinetrio/ Kwestie van u zich op voorhand geen bult te verschieten.
Line up:
LOU REED: processed and unprocessed guitars
ULRICH KRIEGER: tenor sax & live electronics
SARTH ALHOUN: continuum & live processing
Met de medewerking van en