Dit is onderdeel van
KU Leuven x AB Talks
Hoe zal AI de toekomst van muziek beïnvloeden?
De AI-revolutie die ChatGPT ontketende, sijpelt door in alle sectoren, dus ook in de muziekindustrie. In februari gebruikte de Franse dj David Guetta de technologie om Eminems ‘stem’ toe te voegen aan een van zijn nummers.
Heart on my Sleeve, een door AI gecreëerde song, gezongen door de gekloonde stemmen van Drake en The Weeknd, zorgde eind april voor heel wat nervositeit in de sector. Als reactie daarop heeft Universal Music Group er bij streamingdiensten zoals Spotify en Apple Music op aangedrongen om AI-bots toegang te ontzeggen tot auteursrechtelijk beschermde nummers. Ondertussen werkt de Franse muziekstreamingdienst Deezer aan technologie die opspoort welke nummers gemaakt zijn met behulp van kunstmatige intelligentie (AI).
Maar het huwelijk tussen muziek en kunstmatige intelligentie is niet zo nieuw als je misschien zou denken. Al in 1960 publiceerde de Russische onderzoeker Rudolf Zaporiv een eerste paper over algoritmische muziekcomposities met behulp van een Ural-1 computer. Vijf jaar later liet de Amerikaanse uitvinder Ray Kurzweil een pianostuk in première gaan dat door een computer was gecreëerd. En in 1997 wist het computerprogramma ‘Experiments in Musical Intelligence’ composities in de stijl van Bach na te bootsen.
Is de paniek terecht en moeten we artificiële intelligentie zien als een toenemende bedreiging voor de muziekindustrie? Moeten artiesten beginnen vrezen voor hun centen? Snelle technologische vooruitgang stuit wel vaker op (juridische) grijze zones en ethische vraagstukken. Hoog tijd dus om hier met enkele experten in te duiken. De namen van de panelleden worden binnenkort bekendgemaakt.
(Bovenstaande tekst is niet tot stand gekomen met behulp van ChatGPT.)
Dit debat wordt georganiseerd in samenwerking met Music Tech Belgium.