Progressieve Aussie's stellen derde lp 'Asymmetry' voor
Tool. Hup, ‘t is eruit en nu spreken we er niet meer over. De Aussies van progressieve rock-/metalband Karnivool worden al eens als het kleinere broertje van ‘degene waarover we in deze aankondiging niet meer spreken’ beschouwd, maar die vergelijking getuigt van gigantische paardenkleppen en een veel te kort aangesneden bocht!
Met drie albums in 16 jaar kun je de vijf van Karnivool bezwaarlijk veelschrijvers noemen, maar als je hun platen beluistert snap je meteen waarom de heren hun tijd nemen. Elke song is een muzikaal schilderijtje, met complexe ritmiek, gelaagde sfeervolle gitaarpartijen en diepgaande, emotionele lyrics met dito zangpartijen. Geen snelle, licht verteerbare hap maar songs die de geheimen slechts met mondjesmaat prijsgeven en luisterbeurt na luisterbeurt dieper graven.
‘Asymmetry’, waar de voormalige Nirvana coverband vier jaar aan sleutelde, wordt op 19 juli bij de platenboer verwacht en eerste single ‘We Are’ is er alvast een met een drumritme om de tanden op stuk te bijten, de Karnivool-stempel helemaal waardig!
Vlam! Een serietje instrumentale post-metalen kopstoten uit het West-Vlaamse Lichtervelde, samengeperst op debuut ‘Essay On Bentham’, als opener voor Karnivool. De vier straffe jongemanskerels staan bekend als MIAVA, letterwoord voor de meest onnozele bandnaam in jaren Maria Isn’t A Virgin Anymore, en overtuigen op hun eerste langspeler met ingenieuze stoner vermengd met post-metal en sludge invloeden! Puike productie ook van Ace Zec, voormalig drummer van Customs, die ook aan de knoppen draaide bij platen van Diablo Blvd, Spoil Engine en The Setup in zijn Oostendse Oceanside Studio.