Artist Talk & luistersessie met Wolf Eyes-lid John Olson
BRDCST is het buitengewoon indoor voorjaarsfestival van AB waarbij we inzetten op muzikale grenzeloosheid. De naam is een directe verwijzing naar de retro futuristische elektronicapop van de Engelse band Broadcast die het afgelopen decennium inspirerende albums uitbracht als ‘Haha Sound’ en ‘Noise Made By The People’. Centraal tijdens BRDCST staan artiesten die muzikale vernieuwing hoog in het vaandel dragen. Ons muzikale buikgevoel doet de rest.

Jack White blijft een bezig baasje. Naast zijn muzikale activiteiten houdt hij er reeds tijdlang een label (het fameuze Third Man Records) op na en sinds ’15 lanceerde hij ook een heuse book imprint: Third Man Books. Daarop verscheen recentelijk ‘Total Chaos: The Story Of The Stooges as told by Iggy Pop’ alsook ‘Life Is A Rip Off’ van 1/3 Wolf Eyes-lid John ‘Inzane’ Olson. Olson – die tevens het underground (cassette)label American Tapes runt - besloot één jaar lang elke dag één recensie te schrijven van albums/singles/casettes die hem inspireerden of beïnvloed hebben.
Zijn kennis van de noise-underground is gekend, maar Olson surft even makkelijk van superbe (dub)reggae (Prince Jazzbo, Ranking Trevor) over jazz (Impulse! Records behoort tot zijn favorieten), prog, black metal en punk om bij stokoude blues (Howlin’ Wolf, Big Bill Broonzy) te belanden.
Samen luisteren we met Olson als spraakwaterval naar het waarom van zijn keuzes. En hopen we te ontdekken of Satan Panonski, Uku Kuut, Nade Iz en XHOL eerder als gospel dan wel als black metal klinkt. En zou ‘Piss On Your Wounds’ van Demands ook bij kwallenbeten helpen?
Toegang is gratis volgens het principe ‘Eerst komt, eerst maalt.’
Dit geldt tevens voor zij die in het bezit zijn van een Limited BRDCST Festival Pass.