tape manipulaties & cello concert + docu screening
Ook dit najaar gaan Sound in Motion/Oorstof & AB verder samenwerken. Na de geslaagde doortocht van Tom Carter (Charalambides), Ameel Brecht, Alan Licht & Tetuzi Akiyama en Urpf Lanze nemen tapemanipulator Jérôme Noetinger en celliste Aude Romary ons nu mee op een bijzondere elektro-akoestische trip. Met de screening van ‘Tony Conrad: Completely In The Present’ krijg je er een bijzonder portret van de in 2016 overleden Amerikaanse avant-garde video- en experimentele filmmaker, muzikant, componist, docent en schrijver bovenop.
Jérôme Noetinger & Aude Romary - Concert
Jérôme Noetinger is een van de sterkhouders van de Franse experimentele muziekscene en hij is lid van Cellule D’Intervention Metamkine een gezelschap dat beeld en geluid manipuleert via 16 mm projectors. Zowel solo als in samenwerkingen (met o.a Lionel Marchetti, Michel Chion en Kevin Drumm) laat hij zich gelden met field recordings, feedback en bandopnemers. Daarnaast schrijft hij ook voor het Franse magazine Revue & Corrigée en bestiert hij Metamkine, een platenlabel en internationale distributie voor experimentele muziek. Sinds 2014 werkt hij met de Franse experimentele celliste Aude Romary, een samenwerking die werd vastgelegd op de schitterende cd Discordes (Centre Culturel André Malraux, 2017). Cello, bandopnemers, microfoons en luidsprekers zijn de muzikale wapens waarmee Noetinger en Romary een verrassende elektro-akoestische geluidswereld laten openbloeien.
Tony Conrad: Completely in the Present - Screening (US - 2016 - 96’)
Tony Conrad: Completely in the Present is een documentaire van regisseur Tyler Hubby - zie ook The Devil and Daniel Johnston - die ons een bijzondere inkijk geeft in het leven en het werk van de invloedrijke filmmaker, muzikant, kunstenaar en docent Tony Conrad. Sinds de vroege jaren zestig zijn Conrads films en composities een bron van fascinatie voor menig kunstenaar en muzikant. Hij speelde mee in en nam de soundtack op van Jack Smiths legendarische film Flaming Creatures waarna hij de filmwereld op zijn kop zette met The Flicker, een film waarin enkel zwarte en witte filmframes de hoofdrol spelen. Samen met La Monte Young en John Cale stond Conrad aan de wieg van wat later The Velvet Underground zou worden, verwonderde hij de wereld met ultieme drones en minimale composities, tourde hij met Sonic Youth en werkte hij samen met Jim O’Rourke waardoor een nieuwe generatie zijn werk kon ontdekken. Met zijn inter-disciplinaire repertoire, dat goed vijftig jaar bestrijkt, blijft Tony Conrad diverse generaties kunstenaars en muzikanten inspireren.