19.00u - SOUNDTRACK BY⊠Herbert
20.30u - Marble Sounds
âMarble Sounds werd ons aanbevolen met de krachttermen 'bloedmooi' en 'Duyster'â (Focus Knack). Genoeg reden voor Focus Knack eerder dit jaar om hen op te nemen in de lijst â2010 Om Te Zienâ. En dat is opmerkelijk, want buiten een EP (âA Painting And A Spillâ) en een straffe openingstrack op de Kath Bloom tribute plaat âLoving Takes This Course: A Tribute to the Songs of Kath Bloomâ waren er niet veel wapenfeiten te melden. Ok, ze stonden in goed gezelschap van o.a. Devendra Banhart, Bill Callahan, The Dodos en Josephine Foster, maar het was vooral de Isbells-link die de buitenwereld de ogen deed openen. Dit voorjaar verscheen hun volwaardig debuut âNice Is Goodâ via Zealrecords (alweer: zie Isbells). Een hemelse plaat die brokken maakte en ons fel aan de gedreven perfectie van The Notwist alsook Pinback doet denken. En nog veel meer goeds waar we momenteel niet meteen de vinger kunnen opleggen. Nog krachtiger? âEen prachtplaat. *****â schreef De Morgen.
21.45u - Isbells
âIs dit Belgisch?â Zo ging De Morgen terecht van start met zijn bespreking van het titelloze Isbells debuut. En er werden nog eens 4 sterren achteraan gegooid om dit project van GaĂ«tan Vandewoude op de kaart te zetten. Wie zoekt naar aanknopingspunten komt al snel uit bij Nick Drake, Bon Iver en Fleet Foxes maar â ook daar slaat De Morgen de spijker op de kop â het lijkt alsof Vandewoude deze warme melting pot van stijlen zelf ontdekte. Nog voor dit album uit was, hing half BelgiĂ« al aan de lippen van Isbells: âDe Belgische Elliott Smith of Sam Beam (Iron&Wine) is waarlijk opgestaan en gaat harten veroverenâ (Eppo Janssen van Pukkelpop en Duyster). âEen nieuwe grote Belgische belofte, arcadische folk met dromerige en bezwerende akoestische gitarenâ (HUMO). Eerder dit jaar nog hartverscheurend op de uitverkochte Duyster-avond, nu in de meest perfect denkbare setting die Isbells waardig is: de FeeĂ«rieĂ«n.