BRDCST: please welcome de crème de la crème van de female Chicago footwork-scène
BRDCST is het buitengewoon indoor voorjaarsfestival van AB waarbij we inzetten op muzikale grenze(n)loosheid. De naam is een directe verwijzing naar de retrofuturistische electronicapop van de Engelse band Broadcast die het afgelopen decennium inspirerende albums uitbracht als ‘Haha Sound’ en ‘Noise Made By The People’. Centraal tijdens BRDCST staan artiesten die muzikale vernieuwing hoog in het vaandel dragen.
BRDCST GOES BONNEFOOI
Ook dit jaar sluit BRDCST een alliantie met de overburen – muziekbar Bonnefooi @ Steenstraat 8 - om een extra platform te bieden aan spannende en vernieuwende klanken. Rewind? Vorig jaar maakten Moor Mother (deze editie present met haar band Irreversible Entanglements), Les Filles De Illighadad en de Ijslandse postpunk van Kælan Mikla hier het mooie weer uit. Dit jaar trekken we de kaart van de Afrikaanse diaspora (zie: SCRAAATCH en Jana Rush) met een focus op het NON Worldwide-collectief (zie: Nkisi en Bonaventure).
BRDCST GOES FOOTWORK
Net zoals techno steeds geassocieerd zal worden met Detroit, hiphop met New York en grime met Londen, zal footwork altijd gelinkt worden aan zijn geboorteplek Chicago. Footwork – naast het genre tevens een vorm van pijlsnelle streetdance in een heuse battle-stijl – ontstond reeds in de jaren ’90 (!) met een snelheid van 160 bpm en nam op die snelweg flink wat invloeden mee van house en techno. Dé iconen zijn ongetwijfeld pionier R.P. Boo, het Londense label Hyperdub dat met Dj Rashad - tevens oprichter van het Teklife-collectief - voor internationale erkenning van het genre zorgde, maar ook Jlin en Jana Rush die hun superbe albums in vele eindejaarslijstjes van ‘17 zagen opduiken.
JANA RUSH (us)
Jlin én Jana Rush tekenden respectievelijk met ‘Black Origami’ en ‘Pariah’ voor dé footwork albums van het afgelopen jaar. De in Chicago geboren en getogen Jana Rush bracht reeds in ‘96 (!) haar eerste 12” uit om – na een break van 20 jaar - in ’16 onder de naam JA Ru met de EP ‘MPC 7635’ pas écht indruk te maken. In the meantime werkte ze als chemical engineer in een olieraffinaderij, als CAT-scan technieker en als brandweervrouw. Haar uitgepuurde albumdebuut ‘Pariah’ – een heerlijke mix van footwork met invloeden van jungle, acid, soul, jazz en house – eindigde meteen in The Wire’s top 10 van beste albums van ’17 met als bewieroking: ‘The best album to come out of Chicagoan footwork to date’.
Toegang is gratis volgens het principe ‘Eerst komt, eerst maalt.’ Dit geldt tevens voor zij die in het bezit zijn van een Limited BRDCST Festival Pass.