Een glorieus eerbetoon aan ‘The Grand Dame of Arab Singing’ en de ‘MDMA Mozart’
Hier vind je een overzicht van alle mogelijke manieren om Gare Maritime te bereiken én de nodige praktische info om er een coronaproof ervaring van te maken.
20u30 - DORIAN DUMONT PLAYS APHEX TWIN (fr)
Richard D. James – Aphex Twin voor de vrienden – wordt wel eens het wonderkind van de elektronische muziek genoemd. Zijn muziek is dan ook zondermeer grensverleggend, ontzettend invloedrijk en spannender dan de hele EDM-scène samen die in een wok wordt gemarineerd. AFX (of één van zijn 100 aliassen waaronder Polygon Window of Bradley Strider) viert zowaar zijn 50ste verjaardag aan de vooravond van de Feeërieën. Reden genoeg dus voor AB om een kroon op het werk van deze 'MDMA Mozart' te zetten.
Enter de klassiek geschoolde pianist Dorian Dumont (zie ook: de futuristische jazz van ECHT!) die een tiental jaar geleden vanuit Montpellier in Brussel landde waar hij jazz en vrije improvisatie studeerde. Zijn onvoorwaardelijke liefde voor Aphex Twin koppelde hij aan zijn vleugelpiano en dat resulteerde recentelijk in het album ‘APHEXionS’. De Morgen hierover: ‘Dumont dwingt Aphex-fanaten naar het puntje van hun stoel door de muziek radicaal open te trekken.’ Aphex Twin meets zowaar modern klassiek en de vrije structuur van jazz.
Foto: Sébastien Desprez
21u30 - A TRIBUTE TO OUM KALTHOUM - KARIMA EL FILLALI & AMSTERDAMS ANDALUSISCH ORKEST (nl)
Operaster Maria Callas noemde haar ‘the incomparable voice’. Bob Dylan neuzelde: ‘She’s great. Really great.’ En Bono (U2) en Ibrahim Maalouf knielen nederig voor haar neer. De Egyptische Oum Kalthoum werd dan ook niet voor niets de ‘Star of the Orient’ en ‘The Grand Dame of Arab Singing’ genoemd. Ze wist zelfs meer platen dan The Beatles te verkopen. Oum Kalthoum omringde zich dan ook met de beste componisten en dichters uit haar tijd. Haar glorieperiode (1923-1973) duurde quasi een halve eeuw en ook nu is haar muziek nog steeds razend populair.
Enter Karima el Fillali, een Nederlands-Marokkaanse zangeres met een grote liefde voor tarab: muziek die de luisteraar in vervoering brengt. Haar liefde voor Oum Kalthoum lijkt onvoorwaardelijk. De manier waarop ze haar heldin interpreteert is zelfs onaards te noemen. De Correspondent vatte het mooi samen: ‘Als ik Karima hoor zingen, lijkt het alsof ik gehypnotiseerd word, in trance raak, ontaard, houvast verlies.’ Wie de AB-opnames - samen met het Amsterdams Andalusisch Orkest - van eerder dit jaar bekijkt, wordt instant hooked. Laat u niets wijsmaken: enkel dáárom werd de endless repeat knop uitgevonden.
Foto: Meesterwerk