‘Extraordinary tuba sounds from Sons Of Kemet member.’ (The Guardian)
‘Jazz is. Jazz leeft. Gebeurt. Beweegt. Jazz knettert. Knalt. Ontketent. Heerst.’
(Jules Deelder)
Sinds AB in ’17 onder de noemer JAZZ 100 de 100ste verjaardag van de allereerste jazzplaat vierde met een tsunami aan succesvolle jazzconcerten, is onze liefde voor het genre enkel maar gegroeid. Zo presenteerden we inmiddels een aantal unieke jazz scène reports met de focus op Londen (van Shabaka Hutchings over Kamaal Williams tot Nubya Garcia), Manchester (van GoGo Penguin tot Matthew Halsal), Chicago (van Makaya McCraven tot Ben LaMar Gay) en uiteraard België (van BeraadGeslagen over Steiger tot Glass Museum).
De stroom aan interessante releases is ondertussen niet te stoppen en het genre trekt een opvallend jong publiek aan. Alle reden dus om ook dit najaar volop de jazzkaart te trekken met concerten van Theon Cross, Angel Bat Dawid, Oscar Jerome, Ezra Collective, TaxiWars, Joe Armon-Jones, Ill Considered, Sarathy Korwar en Nérija (met leden van KOKOROKO, SEED Ensemble,…).
Theon Cross kennen we uiteraard als de glorieuze tubaspeler bij het al even glorieuze Sons Of Kemet. Eerder dit jaar debuteerde hij met het excellente album ‘Fyah’ met aan zijn zijde een aantal sterren uit de hedendaagse Londense jazzscène waaronder saxofoniste Nubya Garcia (zie ook: de all star supergroep Nérija) en drummer Moses Boyd. Zijn muziek wordt gemakshalve weggezet als jazz, maar reflecteert volop de rijke Londense muzikale underground (check: grime, afrobeat, dub en dancehall).
Support wordt het Gentse quintet H A S T. Hun debuut ‘Elegy’ werd door Knack Focus omschreven als ‘genadeloos in zijn intensiteit’. Zelf verwijzen ze naar Mondriaan en action painter Jackson Pollock. Echo’s van Zappa en Bohren & Der Club of Gore zijn niet veraf.