dEUS speelt integraal hun 20 jaar oude klassieker ‘The Ideal Crash’
dEUS voegt 8ste en finale concert toe aan reeds indrukwekkende concertreeks dEUS plays ‘The Ideal Crash’.
Records dienen er nu eenmaal om gebroken te worden. En zo stoot dEUS anno 2018 Arsenal én Channel Zero van de AB-troon die ex aequo niet minder dan zes uitverkochte zalen op rij op hun naam hadden staan. Arsenal deed dat in ’15 toen ze hun 15de verjaardag vierden en Channel Zero in ’10 naar aanleiding van hun succesvolle reunië. Maar het is dEUS die met de toevoeging van een laatste concert – met name op maandag 20 mei – in de ►► Rewind reeks dEUS plays ‘The Ideal Crash’ zich nu écht gOD mogen wanen.
'The Ideal Crash is de frontale botsing tussen de tegendraadse rock-'n-razernij van dEUS en de bitterzoete pop die zijn voorzitter Tom Barman ejaculeert.’(Humo)
‘The Ideal Crash’ – het derde en fel bewierookte album van dEUS - bestaat 20 jaar en dat moet gevierd worden! En hoe! Zowaar met een integrale uitvoering - van kop tot staart - van deze absolute dEUS-klassieker. Van de (ronduit geniale) openingstrack ‘Put The Freaks Up Front’ tot de gedroomde afsluiter ‘Dream Sequence #1’. Tom Barman hierover: ‘Als er ooit een moment komt om een album in de kijker te zetten, dan is het ongetwijfeld ‘The Ideal Crash’. Het was een bijzonder belangrijke plaat voor ons die meteen de standaard hoog legt voor de nieuwe dEUS-songs die we na afloop ook zullen spelen.’
‘The Ideal Crash’ werd geproduceerd door de Canadese producer David Bottrill – ook producer van onder andere Tool, The Smashing Pumpkins en David Sylvian – die later ook het voorlaatste dEUS-album ‘Keep You Close’ onder handen zou nemen. ‘The Ideal Crash’ prijkte in 99 in vele eindejaarslijstjes en haalde zelfs de top twintig van Oors Top 100 aller tijden, mooi geflankeerd door Pink Floyds ‘The Wall’ en Radioheads ‘Kid A’.
Guy Garvey (Elbow) beschouwt de prachtsingle ‘Instant Street’ nog steeds als één van zijn favoriete songs aller tijden. En in de jongste Belpop 100 - de lijst met de beste Belgische songs gekozen door de luisteraars van Radio 1 – schittert ‘Instant Street’ 20 jaar later nog steeds in de top 15.
Naar aanleiding van dEUS plays ‘The Ideal Crash’ wordt het album in geremasterde versie heruitgebracht en geeft de band – leve de symboliek! – niet minder dan 20 concerten doorheen heel Europa. Kersvers gitarist Bruno De Groote is uiteraard ook van de partij. Samen met de rest van dEUS duikt hij weldra de studio in voor de opnames van hun 8ste album.
dEUS zal – net als voorgaande artiesten die aantraden in de ◄◄ REWIND-reeks – gelauwerd worden met een officiële steenlegging in de Steenstraat als eerbetoon voor hun bijdrage aan de Belgische (pop)muziek.
◄◄ REWIND
In 2007 lanceerde AB een tijdloze reeks: ◄◄ REWIND. Centraal in deze reeks staan Belgische artiesten die integraal ‘hun klassieker’ performen. Noem het een mijlpaal in hun carrière of meer zelfs: een sleutelplaat uit de Belgische popmuziek. Het gaat vaak om albums die – zij het niet uitsluitend – in het collectieve geheugen gegrift zijn. Noem het ankerpunten in het Belgische muzieklandschap. Elke ‘pièce de résistance’ wordt dus integraal gebracht. Integraal? Jawel, exact in die volgorde zoals de artiest zijn/haar verhaal destijds (of nog steeds) wil(de) vertellen.
Met ◄◄ REWIND draagt AB ook een steentje bij tot het activeren van het Belgische muzikale erfgoed. Passeerden al de revue: ‘The Kids’ (The Kids), ‘Op Zoek Naar Romantiek’ (Guido Belcanto), ‘Jonge Helden’ (Arbeid Adelt!), ‘Gorky’ (Gorki),‘1981-1984’ (The Neon Judgement),‘Royalty In Exile’ (The Scabs), ‘Nooit Meer Drinken’ (Raymond Van Het Groenewoud), ‘De Mens’ (De Mens), ‘The Ship’ (Luc Van Acker), ‘Un Ball Dans La Tête’ (De Puta Madre), ‘Hè Hè’ (Jan De Wilde), ‘Laïs’ (Laïs) en ‘Struggle for Pleasure’ (Wim Mertens).
----------------------
dEUS maakt support acts bekend voor hun inmiddels historische AB 8-daagse
Lovenswaardig! Tijdens hun 8-daagse residentie in het kader van de integrale uitvoering van hun klassieker ‘The Ideal Crash’ binnen de ◄◄ REWIND-reeks, kiest dEUS er bewust voor om elke dag een andere Belgische band in de schijnwerpers te zetten. What’s new? dEUS was destijds reeds pionier in het voortrekken van Belgische bands om hen (internationaal) mee op sleeptouw te nemen. Denk: Evil Superstars, Soulwax, Balthazar, Admiral Freebee, Absynthe Minded, Black Box Revelation of The Hickey Underworld. En het is in de geest van voorgaande dat dEUS opnieuw acht keer op rij jong talent een kans geeft. Hail!
Zo zal de goudeerlijke garagerock van Sons weerklinken en zal Sylvie Kreusch – na Soldier's Heart en Warhaus – bewijzen dat ze goed op weg is om een grande dame van de Belpop te worden. Tristan – die naar eigen zeggen grossiert in ambient pop - opende afgelopen jaar reeds tijdens de uitverkochte concertreeks van Tamino en mag nu op hetzelfde grote podium voor dEUS de honeurs waarnemen. Het Gents/Antwerpse Newmoon balanceert dan weer op de spannende scheidingslijn van post-punk, shoegaze en dreampop en Vito omschrijft zichzelf als Belgicana: ‘een mix van Patti Smith en Kurt Vile in de discotheek na sluitingsuur.’
Jaguar Jaguar verkocht met hun eigenzinnige en dansbare elektropop dit voorjaar op eigen kracht nog de AB Club uit en fans van onheilspellende voodoo gospel en psychedelische desert blues kunnen terecht bij Crayon Sun, het nieuwste project van Aldo Struyf. Met Arabnormal tot slot, presenteert dEUS het kersverse project van Younes Faltakh en Jonas Govaerts (beiden: The Hickey Underworld) dat nog het best te omschrijven valt als ‘Flying carpet music journey to the orient and back.’